لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

گازهای گل‌خانه‌ای به بالاترین میزان در ۳ میلیون سال اخیر رسید


فعالان محیط زیست سال‌هاست به افزایش بی‌سابقه گازهای گل‌خانه‌ای اعتراض می‌کنند
فعالان محیط زیست سال‌هاست به افزایش بی‌سابقه گازهای گل‌خانه‌ای اعتراض می‌کنند
دانشمندان می گویند میزان غلظت گازهای گلخانه‌ای جهانی در جو کُره زمین به چنان سطح هشدار‌دهنده‌ای رسیده که در تاریخ بشر بی‌سابقه است.

به گزارش شبکه «ای بی سی»، برای نخستین بار در طول سه میلیون سال، غلظت گاز دی اکسید کربن در جو کره زمین به ۴۰۰ پی پی ام (وقتی یک قسمت از ماده‌ای در یک میلیون قسمت از آب حل شود) رسیده است.

این گزارش می افزاید، غلظت دی اکسید کربن جو زمین به طور روزانه در رصدخانه «ماونا لوآ» در ایالت هاوایی واقع در ایالات متحده آمریکا اندازه‌گیری می شود.

رصد خانه «ماونا لوآ» از سال سال ۱۹۵۸ به طور پیوسته غلظت گازهای گلخانه‌ای موجود در هوای نیم‌کره شمالی را آزمایش و اندازه گیری می‌کند.

پیش از آغاز به کار این مرکز، نمونه‌های برجای مانده در میان لایه‌های یخی قطبی تنها منبع بررسی میزان این گازها در جو زمین در سده‌های دور به شمار می‌آمد.

به ظاهر آخرین باری که گازهای گلخانه‌ای در جو کره زمین به سطح کنونی رسید، دمای کُره خاکی ما بین سه تا چهار درجه سانتی گراد افزایش نشان داد و سطح دریاها به مقدار پنج الی ۴۰ متر بالا آمد.

جان کونر، مدیر اجرایی مؤسسه «کلایمت» به «ای بی سی» می گوید انباشتگی گازهای گلخانه‌ای از زمان انقلاب صنعتی بشر تا به امروز به میزان چهل درصد افزایش داشته‌ است: «بنابراین آلودگی کربنی با رویه‌ای خطرناک در حال افزایش است.»

این کارشناس امور مربوط به تغییرات آب و هوایی در ادامه می‌افزاید چنین رویه‌ای سیاره ما را در مسیر یک تغییر آب و هوایی خطرناک و سهمگین قرار داده است؛ «این امر اهمیت به‌سزایی دارد چرا که حرارت اضافه در کره زمین به معنای تشدید شرایط نامساعد جوی و افزایش تهدیدهای آب و هوایی است.»

کونر تصریح می کند: «هم اینک نیز تأثیرهای گرم شدن زمین را به میزان متوسط حدود یک درجه در محیط زیست شاهدیم و با ادامه این روند رقم فوق به سه الی چهار درجه افزایش خواهد یافت و اگر فکر می‌کنید که شرایط نامساعد جوی کنونی خطرناک و ناامن بوده باید بگویم که این تازه اول راه است.»

افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای در کره زمین ارتباطی مستقیم با غلظت گاز دی اکسید کربن در جو زمین دارد که به مقدار زیادی از آن به دلیل استفاده بشر از سوخت‌های فسیلی و نابودی جنگل‌ها تولید و در جو زمین پخش می‌شود.
XS
SM
MD
LG