لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

ترکیه؛ آغاز ریاست‌جمهوری اردوغان و نخست‌وزیری داووداغلو


 داووداغلو (راست) و اردوغان
داووداغلو (راست) و اردوغان

از روز پنج‌شنبه ۶ شهریور، با انجام مراسم سوگند ریاست‌جمهوری، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر پیشین ترکیه، که پیروز نخستین انتخابات مستقیم ریاست‌جمهوری شده، بر این مسند می‌نشیند. جای او را در رهبری هیئت وزیران، احمد داووداغلو، وزیر خارجه پیشین می‌گیرد.

به گزارش وب‌سایت حریت، بیش از ۹۰ چهره و مقام بین‌الملی در مراسم سوگند آقای اردوغان حاضر می‌شوند.

از این میان دست‌کم ۱۵ کشور، نمایندگانی در بالاترین سطح می‌فرستند. این وب‌سایت می‌گوید ایالات متحده کاردار خود در آنکارا را به مراسم سوگند می‌فرستد.

حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم بر ترکیه، احمد داووداغلو، وزیر خارجه آن کشور در دولت رجب طیب اردوغان، را نیز به عنوان نخست‌وزیر برگزید.

اردوغان ۶۰ ساله، خود ۱۳ سال هیئت وزیران ترکیه را رهبری کرد.

داووداغلو در یک سخنرانی برای اعضای حزب عدالت و توسعه در روز پنجم مرداد ماه گفت عضویت در اتحادیه اروپا از اهداف استراتژیک دولت او است و آنکارا قاطعانه این موضوع را دنبال می‌کند.

خبرگزاری رویترز نیز در پایان مرداد ماه گزارش داده بود که اردوغان، حل و فصل مسئله فتح‌الله گولن، از چهره‌های سرشناس مخالف دولت ترکیه که ساکن آمریکا است، روند صلح با کرد‌ها و نیز قانون اساسی جدید ترکیه را از اولویت‌های دولت داووداوغلو عنوان کرده است.

احزاب دیگر آن کشور نیز خواستار تغییراتی در قانون اساسی هستند اما احزاب اپوزیسیون، پیشتر مخالفت خود را با این تغییرات در دولت تک‌حزبی عدالت و توسعه ابراز کرده بودند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید کارشناسان انتظار ندارند تغییرات اخیر در ساختار قدرت، تغییری در این موضوع بدهد که رجب طیب اردوغان مرد شماره یک ترکیه است.

چنین تحلیل‌هایی به شکلی واکنش خود اردوغان را نیز همراه داشته است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه از قول او در یک سخنرانی، اینکه داووداغلو (که در عین حال به رهبری عدالت و توسعه نیز انتخاب شده است) تنها نقش یک «سرپرست» را بازی خواهد کرد، رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نیز، رجب طیب اردوغان گفته است «عدالت و توسعه» یک حزب «تک‌نفری» نخواهد بود.

احمد داووداغلو، بیست و ششمین نخست‌وزیر ترکیه است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری گفته از او خواهد خواست تا اعضای کابینه‌اش را روز جمعه معرفی کند.

XS
SM
MD
LG