لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

اردوغان در پرونده فساد «بازیگران خارجی» را متهم به دخالت کرد


رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، در جریان پرونده فساد در آن کشور که به بازداشت گروهی از مقام‌های عالی‌رتبه دولتی و فرزندان آنها انجامیده، «بازیگران خارجی» را متهم و برخی سفیران را نیز تهدید به اخراج کرد.

نخست‌وزیر ترکیه در یک سخنرانی در ۳۰ آذر ماه گفت تحرکی از سوی «بازیگران داخلی و خارجی علیه دولت شکل گرفته است».

او در عین حال گروهی از سفیران خارجی را نیز متهم کرده است که علیه دولتش دست به توطئه زده‌اند و آنها را تهدید به اخراج از خاک ترکیه کرد.

در این میان روزنامه‌های هوادار دولت در ترکیه اگشت اتهام را مستقیما به سوی سفیر آمریکا، فرانسیس ریکاردونه گرفته‌اند. روزنامه محافظه‌کار «ینی شفق» عکسی از سفیر آمریکا را با تیتر «از این کشور برو» منتشر کرده است.

سفارت آمریکا اتهام‌ها علیه خود را رد کرده است و در بیانیه‌ای آنها را دروغ محض و تهت نامیده است.

اردوغان ساز و کار قضایی ترکیه را نیز خطاب قرار داده و گفته است که اگر در جریان بررسی به این پرونده «تحت تاثیر» قرار بگیرند، آن موقع «ما آن کاری که به عنوان سیاستمدار لازم است، مثل همیشه، انجام می‌دهیم».

گروه بزرگی از ناظران تازه‌ترین تنش‌ها و جریان پرونده فساد دولتی و مالی را ناشی از نبردی سیاسی میان فتح‌الله گولن (سمت چپ تصویر)، از متحدان پیشین نخست‌وزیر ترکیه، و اردوغان (سمت راست) می‌دانند.
گروه بزرگی از ناظران تازه‌ترین تنش‌ها و جریان پرونده فساد دولتی و مالی را ناشی از نبردی سیاسی میان فتح‌الله گولن (سمت چپ تصویر)، از متحدان پیشین نخست‌وزیر ترکیه، و اردوغان (سمت راست) می‌دانند.

طی روزهای گذشته، ‌۵۷ تن از جمله مدیرعامل یک بانک دولتی، فرزندان دو وزیر کشور و اقتصاد در رابطه با پرونده فساد مالی بازداشت شدند که دادگاه ۳۳ نفر از آنها را -از جمله شهردار منطقه فاتح استانبول- آزاد کرده و ۱۶ نفر نیز تفهیم اتهام شده‌اند.

در پرونده فساد دولتی ترکیه که به بازداشت‌هایی گسترده طی روزهای گذشته انجامیده، رضا ضراب، یک بازرگان ایرانی‌‌الاصلی که از تابعیت ترکیه نیز برخوردار است، نیز بازداشت شده است.

رسانه‌های ترکیه از نقش او در انتقال غیرقانونی حدود ۳۵ میلیارد یورو از ایران به آن کشور خبر داده‌اند.

روزنامه حریت نوشته است، اتهام آقای ضراب تطمیع مقام‌های دولتی ترکیه و پرداخت رشوه به آنان عنوان شده است، اقدامی که به منظور چشم‌پوشی این مقام‌ها از فروش غیرقانونی طلا به ایران از طریق «هالک بانک» انجام می‌شد.

نام سفیر آمریکا برای نمونه در این رابطه بود که به میان آمده بود؛ چرا که رسانه‌های ترکیه به نقل از او سخنی را منتشر کرده بودند که با گروهی از سفیران کشورهای اروپایی زده شده بود و مربوط به هشدار آمریکا در مورد روابط بانک دولتی «هالک» و ایران می‌شد.

رضا ضراب
رضا ضراب

رئیس هالک بانک از جمله متهمین پرونده اخیر است.

گروه بزرگی از ناظران تازه‌ترین تنش‌ها و جریان پرونده فساد دولتی و مالی را ناشی از نبردی سیاسی میان فتح‌الله گولن، از متحدان پیشین رجب طیب اردوغان، و نخست‌وزیر ترکیه می‌دانند.

بنا بر گزارش‌ها آقای گولن -واعظ و چهره مشهور ترکیه که در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد- در پلیس و ساز و کار قضایی آن کشور صاحب نفوذ است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید گولن روز جمعه در سخنانی که بر یکی از وب‌سایت‌های خود منتشر کرده گفته بود «آنهایی که دزد را نمی‌بینند ولی دنبال کسانی می‌افتند که دزد می‌گیرند، آنهایی که قاتل را نمی‌بینند، ولی دیگران را با انداختن گناه به گردن افراد بی‌گناه، بدنام می‌کنند… خدا آتش در خانه‌اشان اندازد».

طی روزهای گذشته و با آغاز بازداشت‌ها در زمینه پرونده فساد گروهی از افراد پلیس نیز اخراج شده‌اند.

طی ماه‌های اخیر تنش میان اردوغان و «خدمت گولن»، جنبش وابسته به این چهره بانفوذ، بالا گرفته است.

XS
SM
MD
LG