لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

بحران اوکراین بار دیگر وزیران خارجه اروپا را گرد هم می‌آورد


در حالی‌که پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید کشورش «برای جنگی همه‌جانبه» آماده است، وزیران خارجه اتحادیه اروپا، روز دوشنبه تحت فشارهای تازه برای افزایش تحریم‌ها علیه مسکو، برای گفت‌وگو و رایزنی گرد هم می‌آیند.

این نشست پس از آن برگزار می‌شود که سران کشورهای غربی در جریان گردهمایی گروه ۲۰ در استرالیا، از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، انتقاد کرده و سیاست مسکو در اوکراین را «غیر قابل قبول» عنوان کردند. غرب، مسکو را به افزایش فشارها تهدید کرده است.

ولاديمير پوتين، نیز از سوی دیگر از اعضای گروه ۲۰ که آن کشور را تحریم کرده‌اند، انتقاد کرد و گفت تحریم‌ها ناقض اصول گروه ۲۰ و قوانین بین‌المللی است.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، می‌گوید غرب، اگر لازم باشد، برای سال‌ها به فشارهای خود علیه روسیه ادامه می‌دهد. او پوتین را «قلدر» توصیف کرده است.

غرب، روسیه را متهم به دخالت در بحران‌های شرق اوکراین، جایی که جدایی‌طلبان هوادار مسکو کنترل بخش‌هایی را در دست دارند، کرده است.

روسیه این اتهام‌ها را رد می‌کند.

ژنرال فیلیپ بردلاو، از فرماندهان عالی‌رتبه پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، به تازگی گزارش‌های کی‌یف در مورد ورود نیروهای زرهی و تانک از روسیه به مناطق شرقی اوکراین را تائید کرده است.

همزمان طی روزهای گذشته بر شدت حملات و آتش‌باری‌ها در شرق اوکراین افزوده شده است.

خبرگزاری فرانسه از قول تحلیل‌گران می‌گوید انتقادهای مطرح شده در نشست سران گروه ۲۰ و اینکه پوتین این نشست را زودتر از بقیه ترک کرد، از افق چندان خوبی برای حل بحران اوکراین خبر نمی‌دهد.

گردهمایی وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه، در عین حال نخستین نشست آنها است که در آن فدریکا موگرینی، نماینده ارشد سیاست خارجی این اتحادیه، مدیریت جلسه را برعهده خواهد داشت.

یک مقام دیپلماتیک اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفته است، خانم موگرینی، نماینده تازه اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی، در نامه‌ای به وزیران خارجه اتحادیه، از آنها خواسته است فقط برای تحلیل اوضاع اوکراین به اجلاس پیش‌رو نیایند، بلکه ایده‌ای هم برای «چگونگی» اقدامات بعدی مطرح کنند.

XS
SM
MD
LG