لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

دوره پنجم مجلس خبرگان گشایش یافت


پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی از صبح روز سه‌شنبه در ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی گشایش یافت؛ در نشست امروز رئیس، هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها مشخص می‌شوند.

در جلسه چهارم خرداد ماه احمد جنتی، رئیس مجلس چهارم، گزارشی از روند برگزاری پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان ارائه کرد و گفت انتخاب هفتم اسفند ماه در «سلامت کامل» برگزار شده‌است.

رهبر جمهوری اسلامی نیز پیامی برای افتتاح این مجلس فرستاده که در آغاز به کار آن خوانده شد.

اداره جلسه نخست بر عهده رئیس سِنی مجلس است که منشی‌هایی او جوان‌ترین راه‌یافتگان به این مجلس هستند: در سال جاری ابوالفضل میرمحمدی، نماینده تهران با با ۹۳ سال و صدرالسادات حسینی از هرمزگان با ۳۳ سال، سالخورده‌ترین و جوان‌ترین اعضا به شمار می‌روند.

مهم‌ترین رخدادی که احتمالا توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند، انتخاب رئیس مجلس خبرگان است.

انتخاب خبرگان رهبری در اسفند ماه گذشته، مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی با تحولاتی مهم در راه‌یافتگان همراه شده است. دو چهره عمده اصول‌گرایان از تهران، محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی، نتوانستند به مجلس خبرگان راه پیدا کنند. یزدی که از روحانیون تندروی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، در دومین، سومین و چهارمین مجلس خبرگان حضور داشته و در دوره چهارم نیز زمانی رئیس آن بوده است. مصباح یزدی، دیگر چهره تندرو، نیز از دور دوم این مجلس در آن حضور داشت.

تا پیش از این گفته شده بود اکبر هاشمی رفسنجانی و احمد جنتی نامزد هیئت رئیسه نمی‌شوند؛ هاشمی در صدر فهرست راه‌یافتگان از تهران بود و احمد جنتی، تنها کسی‌ست که در فهرست مورد حمایت هاشمی نبود و در انتهای فهرست تهران وارد مجلس شد.

اما روزنامه اعتماد روز پیش نوشته در ساعات پايانی روز یکشنبه «خبر آمد كه نيامدن جنتی به عرصه رياست مجلس تكذيب می‌شود. موضوعی كه اگر تغيير نكند احتمال آمدن آيت‌الله هاشمی به عرصه رقابت رياست خبرگان را زياد می‌كند».

از دیگر کسانی که به عنوان نامزد ریاست از آن‌ها نام برده شده محمد امامی کاشانی، محمود هاشمی شاهرودی، محد مومن یا ابراهیم امینی هستند.

XS
SM
MD
LG