لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

اعتراضات در هنگ‌کنگ به سالگرد «جمهوری خلق چین» کشید


در حالی‌که مقام‌های حکومت چین و منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ، ۶۵مین سالگرد «روز ملی جمهوری خلق چین» را برگزار می‌کنند، معترضان هوادار دمکراسی در هنگ‌کنگ، بی‌توجه به خواست مقام‌های دولتی، به اعتراض‌های ضد چینی خود ادامه داده و شمار راهپیمایان در حال افزایش است.

طی سه شبانه‌روز گذشته، ده‌ها هزار معترض هنگ‌کنگی به محدودیت‌های انتخاباتی اعمال شده از سوی پکن در این منطقه خودمختار، به اعتراضات نشسته خود در محله‌های مرکزی شهر ادامه داده‌اند.

به گزارش روزنامه «سوث چاینا مورنینگ پست»، چاپ هنگ‌کنگ، رهبران جنبش اعتراضی «سنترال را اشغال کن»، سه مرکز اصلی برای تجمعات روز نهم مهر ماه/ اول اکتبر، اعلام کرده‌اند و از دانشجویان و راهپیمایان خواسته‌اند در آنها جمع شوند.

خبرگزاری فرانسه از افزایش شمار معترضان خبر داده و این احتمال را مطرح کرده است که شمار راهپیمایان به بالاترین از زمان آغاز تحصن‌های خیابانی و راهپیمایی‌ها برسد.

روزنامه استاندارد، چاپ هنگ‌کنگ، نیز می‌گوید دولت اجرایی منطقه خودمختار، مجبور شده است دومین جلسه گفت‌وگو در مورد «اصلاحات سیاسی» را تحت فشار اعتراض‌ها و خشونت‌های پلیس در روزهای آخر هفته پیش به تعویق بیاندازد.

با این همه لانگ چان‌ئینگ، مدیر اجرایی منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ (رئیس دولت) در یک سخنرانی گفته است که این منطقه و چین در روند توسعه به هم پیوند خورده‌اند و باید با هم همکاری کنند تا «رویای چینی» برآورده شود.

او در عین حال تاکید کرده با وجود اختلافات در مورد اصلاحات، بهتر است که آنها انجام شوند.

اصلاحاتی که از آن سخن می‌رود، از سوی دولت مرکزی چین اعمال شده و منتقدان می‌گویند نتیجه آن شرکت داده شدن نامزدهای نزدیک به جمهوری خلق، در انتخابات رئیس دولت منطقه خواهد بود.

نامزدهایی که می‌خواهند در انتخابات آینده شرکت کنند -بنا بر این قانون- باید به تائید بیش از نیمی از اعضای کمیته‌ای ۱۲۰۰ نفره برسد، که منتقدان می‌گویند اعضای آن به شدت به پکن وابسته‌اند.

اعضای این کمیته از میان نمایندگان بازار، کارگران، حرفه‌ها و سیاستمداران انتخاب می‌شوند.

پیشتر، کافی بود نامزدها تائیدیه یک هشتم این کمیته را بگیرند؛ آنچه در انتخابات سال ۲۰۱۲ به یک نامزد دمکراسی‌خواه در منطقه اجازه حضور در مرحله بعدی را داد.

در عین حال در این انتخابات، برای نخستین بار مردم در رای‌گیری مستقیم به نامزدها رای می‌دهند. این موضوع خواسته معترضان هنگ‌کنگی نیز هست، اما آنها می‌خواهند تا رای‌گیری مستقیم از فهرستی باز از نامزدها انجام شود نه آنها که تائید صلاحیت شده‌اند.

فروشگاه‌ها و مراکز خرید پر زرق و برق منطقه هنگ‌کنگ، در حالی که در روز تعطیل مملو از جمعیت می‌شوند، تعطیل شده‌اند.

روزنامه «سوث چاینا مورنینگ‌پست» از قول گروه «مدافعان حقوق بشر در چین» نقل کرده است که طی روزهای گذشته پلیس چین به بسیاری از کنشگران آن کشور که احتمال می‌دهد به اعتراضات هنگ‌کنگ بپیوندند، هشدار داده است به این منطقه سفر نکنند.

کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای گفته است اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد. واشینگتن از دولت هنگ‌کنگ خواسته تا خویشتندار باشد و از معترضان خواسته تا اعتراضات خود را به صورت مسالمت‌آمیز پی گیرند.

XS
SM
MD
LG