لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

رهبران کره جنوبی و هند برای «توسعه» روابط به تهران می‌روند


از راست: مودی (نخست وزیر هند)، روحانی و پارک (رئیس جمهور کره جنوبی)
از راست: مودی (نخست وزیر هند)، روحانی و پارک (رئیس جمهور کره جنوبی)

بنا بر گزارش‌های دو روز گذشته از کره جنوبی و از هند، در آستانه سفر رهبران این دو کشور به ایران، سئول و دهلی‌نو در پی «توسعه» روابط اقتصادی و «افزایش» خرید انرژی از ایران هستند.

به گزارش «کریا تایمز» چاپ سئول، در سفر پیش‌روی پارک گونه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی به تهران، مجموعه‌ای از توافقات میان دو کشور امضا خواهد شد که هدف از آن افزایش بهره‌برداری از نفت ایران است.

«کریا تایمز» هفتم اردیبهشت‌ماه به نقل از منبعی در صنایع کره جنوبی گفت سئول قصد دارد واردات نفت خود را از ۱۱۵ هزار بشکه در روز در سال گذشته، به ۲۸۰ هزار بشکه در روز در سال جاری برساند.

این گزارش‌ها هنوز به تائید رسمی نرسیده‌اند.

در پایان اسفند ماه وزیر اقتصاد ایران گفته بود میان تهران و کره جنوبی، تفاهم‌نامه‌ای ۵ میلیارد یورویی امضا شده است.

سفر خانم پارک به ایران، در پی اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک صورت می‌گیرد. به گفته دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی این نخستین سفر عالی‌ترین مقام اجرایی آن کشور به جمهوری اسلامی ایران است. روابط دیپلماتیک میان تهران و سئول در سال ۱۹۶۲ آغاز شد.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، هفته پیش گفته بود این سفر از اول تا ۳ ماه مه صورت می‌گیرد.

دولت پارک گونه در ماه‌های اخیر با انتقادها و نارضایتی‌های گسترده‌ای از وضعیت اقتصادی و به ویژه افزایش بی‌کاری در میان جوانان روبه‌رو شده است. حزب حاکم بر آن کشور در میانه آوریل، برای اولین بار طی ۱۶ سال گذشته اکثریت را در انتخابات پارلمانی واگذار کرد.

در جنوب آسیا نیز روزنانه «تایمز آف ایندیا» می‌گوید دهلی‌نو در صدد است تا روابط اقتصادی و زیرساختی خود با ایران را افزایش دهد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز قرار است در پایان ماه میلادی پیش‌رو به تهران سفر کند. «تایمز آف ایندیا» می‌گوید «انرژی»، «ارتباطات» و «روابط زیرساختی» به احتمال زیاد مهم‌ترین بخش دیدار مودی از تهران را در بر خواهند گرفت.

امضای نهایی توسعه و بهره‌برداری از بندر چابهار و دسترسی آبی‌دریایی هند به افغانستان از مهم‌ترین موضوعات مذاکرات برآورد می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها از هند، روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت‌ماه، در جریان سفر حکمت کرزای، وزیر خارجه افغانستان به این کشور، او و همتای هندی‌اش مروری بر طرح بندر چابهار داشتند. هند تا کنون مبلغی نزدیک به دو میلیارد دلار در نوسازی و کمک‌رسانی به افغانستان هزینه کرده‌است. توسعه بندر چابهار، در عین حال از آن جهت برای دهلی‌نو مهم است که می‌تواند روابط دو کشور را بی‌نیاز از وابستگی به پاکستان کند.

ایران و هند در حال گفت‌وگو بر سر حضور و استفاده از میدان گازی «فرزاد بی» نیز هستند. پیشتر خبرگزاری ایرنا گزارش داده بود که دهلی‌نو از تهران خواسته‌ بود پس از لغو تحریم‌ها، توسعه این میدان گازی که میان ایران و عربستان مشترک است، به آنها واگذار شود. بنا بر تخمین‌ها، میدان گازی فرزاد بی بیش از ۱۲ تریلیون فوت مکعب گاز را در بر می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG