لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

سن «اکثر» قربانیان روزانه مواد مخدر در ایران «۲۵ تا ۳۰ سال» است


مراسم آتش زدن مواد مخدر در ایران
مراسم آتش زدن مواد مخدر در ایران

یک مقام ارشد دولتی در ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران می‌گوید روزانه هشت مرگ در پی استفاده از مواد مخدر در ایران ثبت می‌شود که اکثر قربانیان بین ۲۵ تا ۳۰ سال سن دارند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نحیف حسینی، معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر، دهم آبان در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در بجنورد، گفت این آمار قربانیان در «خیابان‌ها» است.

این افراد در پی استفاده بیش از حد، استفاده از مواد گوناگون یا نظیر آن جان خود را از دست می‌دهند که به نظر می‌رسد آمار مرگ‌ومیر عوارض جانبی، مانند بیماری‌هایی چون ایدز را در بر نمی‌گیرد.

این مقام دولتی جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرده و مشخص نیست دقیقا چند درصد یا چه تعداد از قربانیان روزانه، بین ۲۵ تا ۳۰ سال دارند.

آمار هشت نفر قربانی در روز، از سال ۱۳۹۲ اعلام شده است که به گفته مقام‌های ایرانی ۴ نفر کم‌تر از سال ۱۳۸۴ است.

دو روز پیش از این، علی اصغر رفاهی، از مقام‌های قضایی ایران، گفته بود ۷۵ درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در ایران بین ۱۵ تا ۳۹ سال دارند.

گزارش دفتر ناظر بر مواد مخدر و جنایت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۲ نیز نشان می‌دهد حداقل سن اعتیاد به مواد مخدر در ایران، و نیز بیشتر کشورهای دیگر، ۱۵ سال است. هر چند در مواردی مانند اندونزی یا پرو این سن به ۱۰ یا ۱۲ سال کاهش پیدا می‌کند.

با این همه برخی مقام‌های ایرانی و گروهی از فعالان، طی سال‌های گذشته در مورد پایین آمدن سن اعتیاد، و در مواردی تک‌رقمی شدن آن، در ایران هشدار داده‌اند.

از سوی دیگر اما علیرضا جزینی، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر، در مرداد ماه گذشته، این موضوع را رد کرده و گفته است تک رقمی شدن میانگین سن اعتیاد در ایران «علمی نیست».

بنا بر آمار دفتر ناظر بر مواد مخدر و جنایت سازمان ملل متحد از دو سال پیش، سالانه تا ۲۰۰ هزار نفر در جهان در پی سوءاستفاده از مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

به این ترتیب روزانه بیش از ۵۵۰ نفر در جهان قربانی سوءاستفاده از مواد مخدر می‌شوند.

آمار رسمی ایران سالانه تقریبا ۳ هزار قربانی است.

با این همه سازمان ملل می‌گوید آمارها در برخی کشورها قابل اتکا نیستند و در مواردی نیز به روز نمی‌شوند.

XS
SM
MD
LG