لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

وزارت بهداشت «شش هزار میلیارد تومان» کسری بودجه دارد


حسن قاضی‌زاده هاشمی
حسن قاضی‌زاده هاشمی
حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر گفته است این وزارت‌خانه با «کسری بودجه شش هزار میلیارد تومانی» روبه‌رو است که «از دولت گذشته در حوزه بهداشت به جای مانده است».

این تازه‌ترین سخنان وزیر بهداشت در حالی است که او در پاییز گذشته رقم کسری بودجه وزارت‌خانه خود را هشت هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

آقای قاضی‌زاده هاشمی، ششم اسفند ماه در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری مهر افزوده است که در هفت ماه گذشته دولت ایران تلاش‌های زیادی برای کاهش مشکلات کرده اما «در برخی موارد هنوز نتوانسته است مجموعه مدیران، ماموریت‌ها و موجودیت‌های خود را کامل کند».

او البته ابراز امیدواری کرده است که اوضاع بهبود پیدا کرده و وضعیت تورم در سال آینده به ۲۵ درصد کاهش پیدا کند.

در سال ۱۳۹۰ کسری بودجه وزارت بهداشت به نقل از وزیر پیشین آن تا دو هزار میلیارد تومان برآورد شده بود. بنا بر گزارش‌ها، طی سال‌های گذشته کسری بودجه افزایش پیدا کرده و به سال بعدی اضافه شده است.

در آبان ماه گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از قول قاضی‌زاده هاشمی آورده بود که این وزارت‌خانه هشت هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.

او در آن زمان گفته بود «از ۲۱ هزار میلیارد تومان بودجه‌ای که برای سال ۹۲ پیش‌بینی شده است با توجه به تشدید تحریم‌ها و به تبع آن افزایش هزینه‌های دولت، در بهترین حالت ممکن، ۱۳ هزار میلیارد تومان اختصاص یابد یعنی حوزه سلامت با حدود ۸ هزار میلیارد تومان کسری اعتبار روبه‌روست».

در آذر ماه روزنامه جام جم از قول همین مقام دولتی نوشته بود «سال ۹۲ از ۱۳ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت بهداشت، در خوشبينانه ترين حالت ممکن است حدود ده هزار و ۵۰۰ ميليارد تومانش محقق شود.» در آن زمان نیز کسری بودجه هشت هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.

در ۲۳ بهمن ماه امسال احمد امیرآبادی فراهانی، از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران به خبرگزاری این نهاد گفته بود در کمیسیون تلفیق سه هزار میلیارد تومان از بودجه وزارت بهداشت را کسر نکرده و این ملبغ در اختیار دولت قرار گرفته است.

چند روز پیش از آن در مجلس ایران بحث‌هایی درباره «ابهام» در لایحه بودجه مربوط به وزارت بهداشت و «بیمه سلامت ایرانیان» در گرفته بود. در آن زمان رئیس کمیسیون بهداشت گفته بود «تجهیز بیمارستان‌ها، تشکیل هیئت امنای ارزی برای واردات داروها و اعمال سیاست‌های پیشگیرانه بر عهده وزارت بهداشت است در حالی که بودجه آن به سازمان بیمه سلامت ایرانیان اختصاص یافته است».

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز از رئیس کمیسیون تلفیق خواسته بود تا به این موضوع رسیدگی کند.

پس از آن بود که آقای امیرآبادی فراهانی گفته بودجه‌ای به بیمه‌ها اختصاص نیافته و تصمیم در مورد ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار مانده، با دولت است.
XS
SM
MD
LG