لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

انتقاد وب‌سایت محافظه‌کار از سیاست‌های مربوط به حجاب


وب‌سایت محافظه‌کار «الف» نوشته «بدحجابی» در ایران به «نوعی برهنگی» تبدیل شده و «بیشتر» سیاست‌های جمهوری اسلامی در زمینه حجاب شکست خورده است.

این وب‌سایت، روز شنبه (۱۹ دی‌ماه) سیاست‌های شکست‌خورده جمهوری اسلامی در مورد را حجاب را «اغلب دستوری و آمرانه» معرفی کرده است.

به نوشته این وب‌سایت محافظه‌کار، افزایش ۴۰ برابری گشت ارشاد، تصویب طرح «صیانت از حریم عفاف و حجاب»، «وجود دستگاه‌های عریض و طویل فراوان و صرف بودجه‌های هنگفت در بحث مقابله با بدحجابی» نیز نتوانسته منجر به کسب موفقیتی در این زمینه شود.

«الف» نوشته است: «اینجا جمهوری اسلامی ایران است، چشمانت را به هر سمتی بچرخانی دخترانی را می‌بینی که گوش‌هایشان را از روسری یا شال‌شان بیرون انداخته‌اند، تاپ و شلواری پوشیده و پارچه‌ای روی خود انداخته‌اند که اسمش را می‌گذارند مانتو جلو باز، اخیراً نیز یک سمت از سر خود را کچل می‌کنند و موها را به سمت دیگر سرازیر.»

این وب‌سایت افزوده با این که یکی از «دغدغه‌های اصلی» جمهوری اسلامی وضعیت پوشش زنان است، اما «دیگر دوره مانتوهای کوتاه گذشته و بدحجابی کم کم به لباس‌های تنگ و چسبان و نوعی برهنگی رسیده است.»

آنطور که این وب‌سایت نزدیک به احمد توکلی، نماینده محافظه‌کار مجلس نوشته، «آستانه تحمل افراد در مقابل ناهنجاری بدحجابی» بالا رفته و «قبح و زشتی» آن کاهش یافته است.

بر اساس یک تحقیق، رعایت نکردن حجاب از نظر ۸۶.۲ مردم در سال ۱۳۶۵ «عیب» تلقی می‌شده است؛ اما این آمار در سال ۱۳۷۱ به ۴۱.۵ درصد رسید.

«الف» نوشته نتایج این تحقیق نشان می‌دهد «قبح بدحجابی» در اذهان افراد جامعه، در عرض شش سال به حدود نصف رسیده است.

این وب‌سایت در عین حال از کاهش آنچه «غیرتمندی» برخی مردان ایرانی نامیده نیز انتقاد کرده است.

«الف» در ادامه این سوال را مطرح کرده که «جامعه ما را چه شده است که پدری، همسری و یا برادری می‌بیند که دختر یا زن خانواده در خیابان با پوشش زننده‌ای عشوه‌گری می‌کند ولی فقط نظاره گر است... و آخر سر هم اسم آن را تمدن می‌گذارد؟»

این وب‌سایت از این که در جامعه امروز ایران در برخی خانواده «جایگاه مرد و زن عوض شده» ابراز تاسف کرده و یکی از عوامل موثر بر «حجاب و بدحجابی» دختران ایرانی را «تعارض رفتاری درون خانواده و سطح تحصیلی مادر» عنوان کرده است.

حجاب اجباری اسلامی برای زنان در ایران از نخستین سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷ مطرح و در سال ۱۳۶۲ با تصویب قانون تعزیرات، رعایت نکردن آن جرم شناخته شد.

با آنکه بر اساس این قانون،‌ رعایت نکردن حجاب در مکان‌های عمومی مجازات شلاق بدنبال دارد، همانطور که وب‌سایت «الف» نوشته جمهوری اسلامی هنوز موفق به اجبار زنان به رعایت حجاب اسلامی کامل نشده است.

به تازگی حتی محمدسعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر رعایت نشدن «حجاب و عفاف» در قم خبر داده است.

وب‌سایت خبری قم‌نگار هم ۱۳ آبان‌ماه با انتشار خبری درباره از بین رفتن تدریجی پوشش چادر به عنوان «نماد و نشانه شهر قم» ، از رواج «موهای هفت رنگ و آرایش تند و صدای موزیکال تق تق پاشنه کفش‌ها» در این شهر مذهبی انتقاد کرده است.

XS
SM
MD
LG