لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۶

تلاش برای احیای بلوط‌های زاگرس


ماه‌هاست که نگرانی‌های عمیقی در مورد نابودی جنگل‌های بلوط زاگرس بیان می‌شوند
ماه‌هاست که نگرانی‌های عمیقی در مورد نابودی جنگل‌های بلوط زاگرس بیان می‌شوند

ماه‌ها پس از انتشار گزارش‌ها در مورد آلودگی صدها هزار درخت بلوط در زاگرس به «آفت ذغالی» و افزایش نابودی جنگل‌های آن در ۱۱ استان غربی، یک مقام محیط زیست ایران می‌گوید اعتباری هزار میلیارد تومانی برای پروژه احیای آنها در نظر گرفته شده، اما مشخص نیست چه زمانی به آن اختصاص پیدا کند.

آتش‌سوزی‌های ماه‌های گذشته، خشکسالی و آلودگی‌های گسترده در استان‌های غربی باعث شده است تا در مورد آینده جنگل‌های بلوط زاگرس که زمانی در میان بزرگ‌ترین‌ها از نوع خود بودند، نگرانی‌های جدی شکل گیرد.

خبرگزاری مهر، ۲۲ آذر ماه، از قول شیرین ابولقاسمی، مدیر پروژه ملی حفاظت از بلوط‌های زاگرس، نقل کرده است که اعتباری معادل هزار میلیارد تومان برای این پروژه تعریف شده است؛ اما «شورای عالی محیط زیست تکلیف کرده تا زمانی که برنامه اقدامی تعریف نشود، منابع اعتباری به آن اختصاص نیابد».

قرار است برنامه «اقدام ملی مبارزه با خشکسالی بلوط‌های غرب» با همراهی سازمان محیط زیست و مدیریت سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران انجام شود.

خانم ابولقاسمی می‌گوید برای اجرای پروژه، اقدام‌های گوناگونی از جمله «پاکسازی مناطق آلوده» و انجام «عملیات زیربنایی» برای کشت درخت‌های بلوط در نظر گرفته شده است.

این مقام زیست‌محیطی ایران در عین حال افزوده است که این پروژه «بسیار دشوار» است.

علاوه بر مدیریت منابع آب، ساماندهی جوامع محلی و مدیریت کشاورزی کشت بلوط‌ها باید در خود منطقه انجام شود، چرا که کشت نهال و انتقال آن به عرصه برای احیای جنگل‌های زاگرس ناکافی عنوان شده است.

یک سال پیش و در پی ادامه انتشار «آفت ذغالی» به بلوط‌های زاگرس، آفتی که قابل درمان نیست، گزارشی در مورد احتمال قطع ۱۸ میلیون درخت برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع منتشر شده بود.

همان زمان شیرین ابوالقاسمی به روزنامه ابتکار گفته بود «طی سه سال، يک ميليون و ۱۳۲ هزار هکتار از شش ميليون هکتار مساحت جنگل‌های زاگرسی به کلی نابود شده است و اگر اين روند ادامه پيدا کند، به زودی شاهد بيابان زاگرسی به جای جنگل‌های زاگرسی خواهيم بود.»

در کنار این‌ها آتش‌سوزی‌های گسترده اخیر نیز بسیاری از جنگل‌ها و از جمله هزاران درخت‌ بلوط را به خاکستر تبدیل کردند.

XS
SM
MD
LG