لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

در پی «اعترافات افسر سابق هندی» پاکستان از ایران توضیح خواست


اسلام‌آباد از تهران خواسته‌است در مورد «اعترافات» پخش‌شده در پاکستان، از یک «افسر سابق نیروی دریایی هند» که گفته از بندر چابهار مشغول انجام عملیاتی علیه آن کشور بوده، توضیح دهد.

فیلم «اعترافات» کولبوشان یاداو، شهروند هندی، روز ۲۷ مارس پخش شده و در آن فرد بازداشت‌شده می‌گوید در بندر چابهار ایران مشغول به کار بوده، و قصد «خرابکاری» در تاسیساتی در بلوچستان پاکستان را داشته‌است.

پاکستان فرد بازداشت شده را متهم کرده که عضو شاخه خارجی سازمان امنیت هند است. هند اعترافات پخش‌شده را رد کرده‌است.

روزنامه هندی «هندو» می‌گوید ۱۲ فروردین ماه اسلام‌آباد، رسما از سفیر ایران در پاکستان خواسته‌است تا در این مورد توضیح دهد. شبکه خبری پاکستانی «جئو» می‌گوید اسلام‌آباد از تهران خواسته است برای پیدا کردن «نیروهای اطلاعاتی دیگر هند در ایران» همکاری کند.

به گزارش شبکه پاکستانی «دنیا»، مهدی هنردوست، سفیر ایران در پاکستان، به این موضوع اعتراض کرده است. او گفته از منظر تهران این جریان توسط کسانی برنامه‌ریزی شده که نمی‌خواهند شاهد پیشرفت روابط دو کشور باشند.

«فیلم اعترافات» شهروند هندی، کم و بیش در زمانی پخش شده که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، به پاکستان سفر کرد و طرف‌ها چندین سند همکاری میان خود امضا کردند؛ از جمله همکاری امنیتی در مرزهای استان سیستان و بلوچستان. [بیشتر بخوانید]

پیشتر روزنامه پاکستانی «داون» گفته بود ژنرال راحل شریف، فرمانده ارتش پاکستان، با روحانی در این مورد گفت‌وگو کرده است. به گفته نشریه دیپلمات که مسائل آسیا-اقیانوس آرام را پوشش می‌دهد، ژنرال شریف «ناگهان موضوع فعالیت‌های اطلاعاتی هند در بلوچستان (پاکستان)» را به میان کشیده است.

​«دیپلمات» از قول مدیر روابط عمومی ارتش پاکستان نقل کرده که ژنرال شریف، در مورد «چالش» ناشی از «نگرانی در مورد استفاده نیروهای اطلاعاتی هند از خاک کشور برادر، ایران، علیه منافع پاکستان» سخن گفته است.

برخی رسانه‌های هندی این مسئله را مطرح کرده‌اند که آقای یاداو احتمالا توسط گروه «جیش‌العدل» در مرز «ایران و پاکستان ربوده شده است».

​بنا بر گزارش‌های هفته رو به پایان، رئیس‌جمهوری ایران گفته بود در مورد فعالیت شاخه خارجی سازمان‌ اطلاعاتی هند (که فرد بازداشت‌شده متهم به عضویت در آن است) گفت‌وگویی انجام نشده و گزارش‌های مطرح‌شده در این زمینه، شایعه است.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های هندی این مسئله را مطرح کرده‌اند که آقای یاداو احتمالا توسط گروه «جیش‌العدل» در مرز «ایران و پاکستان ربوده شده است». نشریه «ایندیاتودی» که «یاداو» را «بازرگان» معرفی کرده، گفته سازمان‌های اطلاعاتی هند معتقد هستند او پیش از آنکه «اعترافاتش» پخش شود، توسط «گروه سلفی جیش‌العدل» که در ایران گروهی تروریستی شناخته می‌شود و «با القاعده هم‌پیمان شده»، ربوده شده بود.

ایران پیش از این از پاکستان، بر سر مسئله حضور گروه‌های افراطی در آن کشور و انجام عملیات «تروریستی» علیه غیرنظامیان یا نیروهای امنیتی خود انتقادهایی مطرح کرده بود. پاکستان نیز در مورد احتمال انجام عملیات از سوی نیروهای امنیتی ایران در خاک خود هشدار داده بود. منطقه بلوچستان پاکستان از مهم‌ترین مراکز عملیاتی گروه‌های افراطی و شاخه‌های طالبان به شمار می‌رود. دهلی نو و اسلام‌آباد بر سر مسائلی، از «حملات تروریستی مرتبط با پاکستان» در خاک هند تا مسئله کشمیر، اختلافاتی گاه گسترده، دارند.

XS
SM
MD
LG