لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

بازداشت سه نفر در سراب به اتهام تبلیغ «یمانیه»


دادستان سراب
دادستان سراب

میکائیل وطن‌خواه، دادستان عمومی و انقلاب «سراب» در استان آذربایجان شرقی از بازداشت سه نفر در این شهر به اتهام «ترویج یمانیه» خبر داد.

خبرگزاری فارس، ۱۲ آذر ماه گزارش داده است آقای وطن‌خواه در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرده و افزوده این افراد با حکم «مقامات قضایی» بازداشت شده‌اند.

این مقام قضایی در مورد یکی از بازداشت‌شدگان، بدون اشاره به نام او، گفته «وی پیش‌تر ساکن سوئیس بوده» و در چند سال اخیر به «سراب» بازگشته و اقدام به «تبلیغ حسن یمانی و فرقه یمانیه» می‌کرد.

وطن‌خواه اضافه کرده پس از دریافت برخی گزارش‌ها مبنی بر برگزاری جلسات این «فرقه» با هدف «انحراف برخی جوانان»، تعدادی بازداشت شده و از ادامه این جلسات جلوگیری شد.

«یمانی» نام جریان مذهبی نوظهوری است که در سال‌های پایانی حکومت صدام حسین در عراق و به رهبری فردی به نام «احمد الحسن یمانی» فعالیت خود را آغاز کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی این جریان و رهبر آن را از «منحرفان» مذهب شیعه معرفی می‌کنند که «ادعای رابطه» با امام دوازدهم شیعیان را داشته و خود را «وصی» او معرفی می‌کند.

فعالیت این جریان مذهبی در ایران ممنوع است.

«جریان یمانی» آن‌طور که برخی سایت‌های خبری و مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند در برخی شهر‌های ایران به طور «نامحسوس» فعالیت دارد و از کسانی برای ترویج خود استفاده می‌کنند که «مورد اعتماد مردم» هستند.

در ایران فعالیت بسیاری از جریان‌های مذهبی و عرفانی که در سده‌های اخیر شکل گرفته‌اند، ممنوع است و مقام‌های جمهوری اسلامی این جریان‌ها را «ساخته کشور‌های غربی» می‌دانند.

دادستان عمومی و انقلاب «سراب» هم در این خصوص گفته «ساده‌انگاری است اگر ردپای دشمنان اسلام را در اشاعه و ترویج جریان‌ها و فرقه‌های انحرافی انکار کنیم.»

XS
SM
MD
LG