لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

۱۰۴ نماینده کنگره آمریکا از مذاکرات اتمی با ایران حمایت کردند


۱۰۴ تن از قانونگذاران آمریکایی در مجلس نمایندگان آن کشور، در نامه‌ای از سیاست‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای دادن فرصت به مذاکرات اتمی با ایران و تلاش‌ها برای حل دیپلماتیک آن حمایت کردند.

در این نامه به رئیس‌جمهوری آمریکا، خطاب به دیگر نمایندگان آمده است «معتقدیم، کنگره باید به دیپلماسی فرصت دهد».

دیوید پرایس و لوید داجت، دو نماینده‌ای که تهیه نامه و جمع‌آوری امضا برای آن را در دست داشتند هر دو از نمایندگان دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا هستند. اما در میان امضاکنندگان چهار نماینده جمهوری‌خواه نیز حضور دارند. این نامه برای جمع امضاهای بیشتر در مجلس «باز» است.

«هافینگتون‌پست» نامه حمایتی از سیاست‌های باراک اوباما و تقابل با تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را نشانه «ایجاد موجی» در حمایت از دیپلماسی در قبال ایران عنوان کرده است.

دیوید پرایس در بیانیه‌ای که در ارتباط با این نامه منتشر کرده می‌گوید «معتقدم باید از فرصتی که در مقابل ما ایجاد شده استفاده کنیم تا برای برنامه اتمی ایران، راه‌حلی صلح‌آمیز و دیپلماتیک بیابیم».

واژگانی شبیه به این را پیشتر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در مورد سیاست در قبال ایران به کار برده بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا، نهم بهمن ماه در پنجمین سخنرانی سالیانه خود در کنگره آمریکا از تلاش‌های دیپلماتیک خود در برابر ایران دفاع کرده و گفته بود این تلاش‌ها، بختی برای حل یکی از مهم‌ترین مسائل امنیتی جهان بدون خطر جنگ به وجود آورده است.

او پیشتر نیز در مورد تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران هشدار داده و گفته بود چنین تحریم‌هایی را وتو خواهد کرد. آنچه در سخنرانی سالیانه خود بار دیگر بر آن تاکید کرد.

امضاکنندگان نامه به اوباما نیز از همکاران خود خواسته‌اند از تصویب طرح‌ها یا قطع‌نامه‌هایی که این مذاکرات یا ائتلاف بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای تهران را به خطر بیاندازد، خودداری کنند.

این نامه در حالی تهیه و به سرعت بر شمار امضاکنندگان آن افزوده شده که گروهی از نمایندگان در نظر دارند، قطع‌نامه‌ای غیرالزام‌آور را تهیه کنند که در آن رئوس نتیجه‌های نهایی در توافق‌نامه اتمی با ایران ذکر شده است.

در اوایل بهمن ماه خبرگزاری رویترز در گزارشی گفته بود تلاش‌های نمایندگان آمریکا در کنگره آن کشور برای تصویب تحریمی جدید علیه ایران، متوقف شده و گروهی از نمایندگان در حال گفت‌وگو برای ارائه اقدامی مانند یک قطع‌نامه غیرالزام‌آور هستند. بنا بر آن گزارش در قطع‌نامه غیرالزام‌آور نمایندگان قصد دارند از مذاکره‌کنندگان بخواهند ایران را به «توقف کلی غنی‌سازی اورانیوم خود و برچیدن -و نه توقف فعالیت- تاسیساتی مانند آب سنگین اراک» وادار سازند.

در کنار شکل‌گیری‌ حمایت‌های تازه از تلاش‌های دیپلماتیک در مورد ایران و مخالفت با تصویب تحریم‌های جدید در شرایط فعلی، جیمز کپلر، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا»، نیز به صف مخالفان تحریم‌ها پیوسته است.

او روز سه‌شنبه در جلسهٔ استماع کمیته خدمات نیروهای مسلح سنای ایالات متحده گفته بود «مهم است به یاد داشته باشیم که ایرانیان چگونگی کارکرد دولت ایالات متحده را درک می‌کنند و لزومی به اعمال تحریم های بیشتر نیست.»

طرف‌های مذاکرات بر سر برنامه اتمی در گروه ۵+۱ از روز ۲۹ بهمن‌ ماه دور تازه گفت‌وگوها با تهران را در وین -پایتخت اتریش- آغاز می‌کنند.
XS
SM
MD
LG