لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

موج بمب‌گذاری‌ها در بغداد دست‌کم ۴۶ کشته برجای گذاشت


خشونت‌ها در عراق بار دیگر افزایش پیدا کرده است؛ دست‌کم ۵۰۰ نفر جان خود را تنها در حملات تروریستی سه هفته گذشته از دست داده‌اند
خشونت‌ها در عراق بار دیگر افزایش پیدا کرده است؛ دست‌کم ۵۰۰ نفر جان خود را تنها در حملات تروریستی سه هفته گذشته از دست داده‌اند
در تازه‌ترین دور خشونت‌ها در عراق، شنبه ۲۹ تیر ماه، به گفته مقام‌های محلی و بنا بر گزارش‌های گوناگون، بین ۴۶ تا ۶۵ نفر جان خود را در بمب‌گذاری‌هایی در محله‌های شیعه‌نشین بغداد از دست دادند.

حداقل هفت بمب در ساعات پایانی روز گذشته در مناطق شلوغ و محل‌های تجاری در پایتخت منفجر شده است. این بمب‌ها عمدتا در خودروها جاسازی شده بودند. برخی گزارش‌ها از دوازده بمب‌گذاری خبر می‌دهند.

۱۹۰ نفر نیز در پی انفجارها زخمی شده‌اند. شمار کشته‌شدگان طی ساعت‌های گذشته به سرعت افزایش پیدا کرده است.

بنا به گزارش‌ها مناطقی که هدف حمله قرار گرفته‌اند، پس از افطار محل ازدحام شهروندانی بود که برای استراحت یا قدم زدن به آنها رفته بودند.

هنوز کسی مسئولیت این حملات مرگبار را نپذیرفته است، اما معمولا گروه‌های تندروی سنی‌مذهبی که گفته می‌شود با القاعده در ارتباط‌اند حملات مشاهبی را ترتیب داده‌اند.

تنها در سه هفته گذشته دست‌کم ۵۰۰ نفر در حملات گروه‌های شبه‌نطامی جان خود را از دست داده‌اند؛ حملاتی که بیش از پیش جنبه فرقه‌ای و مذهبی به خود گرفته است.

با وجود افزایش نگرانی‌ها از بمب‌گذاری‌ها و درگیری‌های مرگبار، هنوز شمار کشته‌شدگان از زمان مشابه در میانه سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ میلادی پیشی نگرفته است؛ زمانی‌که عراق صحنه بدترین خشونت‌های عمدتا مذهبی بود که مکررا جان ده‌ها نفر از شهروندان را در بمب‌گذاری‌ها، تیراندازی‌ها و دیگر خشونت‌ها می‌گرفت. گاهی شمار کشته‌شدگان خشونت‌ها طی یک ماه به سه هزار نفر هم می‌رسید.

با این همه خشونت‌های ماه‌های گذشته نگرانی‌های مشابهی را ایجاد کرده است.

تشدید حملات تروریستی از سوی دیگر به اعتراضات علیه دولت مرکزی نیز دامن زده است. اعتراضاتی که نوری مالکی، نخست‌وزیر، و دولت او را متهم به «تبعیض» علیه سنی‌مذهب‌های عراق می‌کند.

برخی تحلیل‌گران یکی از دلایل خشونت‌های ماه‌های گذشته را این «تبعیض‌ها» می‌دانند.

با این همه هم سنی‌‌مذهب‌های این کشور و هم شهروندان شیعه‌مذهب، قربانی موج تازه خشونت‌ها در هفته‌های گذشته بوده‌اند.

برای نمونه تنها یک هفته پیش از خشونت‌های روز شنبه، انفجارهایی در نزدیکی دو مسجد در محله‌های عمدتا سنی‌نشین بغداد بیش از ۲۰ کشته برجای گذاشت.

یک روز قبل از آن نیز حمله انتحاری در کافه‌ای در کرکوک در زمان افطار جان حداقل ۳۸ نفر را گرفت. در آن روز دست‌کم ۴۷ نفر قربانی حملات تروریستی در عراق شدند. ۲۴ ساعت قبل از آن نیز رشته حملات دیگری به کشته شدن ۵۶ نفر انجامید.

طی هفت ماه گذشته بیش از ۲۵۰۰ نفر از شهروندان عراقی قربانی خشونت‌ها و حملات تروریستی در آن کشور شده‌اند.
XS
SM
MD
LG