لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

گروه حکومت اسلامی یک شهروند چینی و یک نروژی را «اعدام کرد»


پرچم گروه حکومت اسلامی در سوریه
پرچم گروه حکومت اسلامی در سوریه

با انتشار خبرها در مورد کشته شدن یک شهروند چینی و یک شهروند نروژی به دست گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، پکن می‌گوید مسببان را به دست عدالت خواهد سپرد.

گزارش‌ها در مورد کشته شدن این دو شهروند، ۲۷ آبان‌ماه با انتشار تصاویر جسد دو مرد در نشریه انگلیسی‌زبان حکومت خودخوانده اسلامی، منتشر شده است.

نخست‌وزیر نروژ می‌گوید اوله یوهان گریمسگارد-افستاد، شهروند گروگان‌گرفته‌شده آن کشور به احتمال زیاد جان خود را از دست داده است.

در ماه میلادی سپتامبر گفته شده بود آقای گریمسگارد-افستاد در سوریه ربوده شده است. ناپدید شدن او و سپس انتقال او به گروه حکومت اسلامی به آغاز سال جاری میلادی باز می‌گردد.

وزارت خارجه نروژ می‌گوید همچنان در حال تحقیق در مورد گزارش‌های منتشرشده است اما تردید زیادی وجود ندارد که او کشته شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز می‌گوید پکن از گزارش «اعدام» شهروند چینی «شدیدا حیرت‌زده» شده است.

گروه موسوم به حکومت اسلامی پیش از این، نام شهروند چینی گروگان‌گرفته‌شده را فان جینگ‌هوی اعلام کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز چندان مشخص نیست آقای فان به چه دلیلی به غرب آسیا سفر کرده بود.

دولت چین پیشتر اعلام کرده بود گروهی از ایغورهایی که عمدتا ساکن غرب آن کشور هستند، به گروه «حکومت اسلامی» پیوسته‌اند.

پکن در عین حال می‌گوید مسببان قتل شهروند خود را «به دست عدالت» خواهد سپرد.

گزارش‌های تازه در مورد اعدام شهروندان نروژی و چینی، کم‌وبیش یک هفته پس از حملات پاریس منتشر شده است. حملات گسترده‌ای با دست‌کم ۱۲۹ کشته که این گروه می‌گوید طراح و مسبب آن بوده است.

گروه حکومت اسلامی پیشتر نیز شماری از شهروندان کشورهای مختلف از ایالات متحده تا ژاپن، را گردن زده یا به قتل رسانده بود. این گروه، صدها نفر از شهروندان عراق و سوریه را نیز در جریان اعدام‌های دست‌جمعی به قتل رسانده است.

XS
SM
MD
LG