لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۲

«آژیر خطر» در بیت‌المقدس و تل‌آویو


وزیر دفاع اسرائیل در حال بازدید از اطراف غزه؛ جایی که نیروهای اسرائیلی در حال آماده باش هستند
وزیر دفاع اسرائیل در حال بازدید از اطراف غزه؛ جایی که نیروهای اسرائیلی در حال آماده باش هستند

با بالا گرفتن تنش‌ها میان اسرائیل و گروه حماس در نوار غزه، این گروه می‌گوید تا ۴۰ موشک را به خاک آن کشور پرتاب کرده که برخی از آنها به بیت‌المقدس و تل‌آویو پرتاب شده‌اند؛ در در هر دو شهر در ساعات شب سه‌شنبه، ۱۷ تیر ماه، صدای آژیر خطر شنیده شده است.

گزارشی از تلفات یا مجروحین این راکت‌پرانی‌ها منتشر نشده، اما دست‌کم یکی از موشک‌ها در منطقه‌ای باز در اطراف بیت‌المقدس فرود آمده است.

اسرائیل می‌گوید جلوی یکی از راکت‌ها را که به تل‌آویو پرتاب شده بود با دفاع ضد موشکی خود، «گنبد آهنین»، گرفته است.

از سال ۲۰۱۲ میلادی، و جریان نبردهای موسوم به «جنگ هشت روزه»، نخستین بار است که تل‌آویو هدف چنین حمله‌ای قرار می‌گیرد.

جنگنده‌های اسرائیل به ۱۵۰ هدف در غزه حمله کرده‌اند و بنیامین نتانیاهو، ۴۰ هزار نیروی ذخیره را به خدمت فراخوانده است؛ آنچه افزایش خشونت‌ها را محتمل کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یکی از فرماندهان نیروی «القدس»، شاخه نظامی جهاد اسلامی، پدر و مادر او، یک زن و دو کودک در میان کشته شدگان حملات اسرائیل به خانه‌ای در بیت‌حانون در شمال غزه هستند.

دست‌کم ۲۴ نفر در حملات هوایی و چهار تن از شبه‌نظامیان حماس نیز که قصد انجام حمله‌ای را در منطقه ساحلی به نیروهای ارتش اسرائیل داشتند، کشته شده‌اند.

دست کم ۱۰۰ نفر نیز در حملات هوایی زخمی شده‌اند.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، گفته «چهار موشک ام ۷۵» به سوی بیت‌المقدس، در ۶۵ کیلومتری غزه، و چهار موشک نیز به سوی تل‌آویو پرتاب کرده است.

این گروه می‌گوید به حیفا، سومین شهر بزرگ اسرائیل، در ۱۶۵ کیلومتری غزه نیز موشک پرتاب کرده است.

گزارشی در مورد حمله‌ای به این بندر در شمال اسرائیل منتشر نشده، اما ارتش اسرائیل می‌گوید راکتی در ۱۰۰ کیلومتری غزه در اطراف شهر خدرا فرود آمده است.

واکنش‌ها

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، از اسرائیل خواسته تا فورا حملات هوایی خود را متوقف کند، همزمان از جامعه بین‌المللی برای فشار بر تل‌آویو درخواست کمک کرده است.

وزارت خارجه بریتانیا راکت‌پراکنی به اسرائیل را محکوم کرده است.

اتحادیه اروپا موشک‌پرانی‌های غزه را محکوم کرده در عین حال از کشته شدن غیرنظامیان، از جمله کودکان، در حمله هوایی اسرائیل، ابراز تاسف کرده است.

این اتحادیه از حماس و اسرائیل خواسته آرامش خود را حفظ کرده و تلاش کنند به آتش‌بس دست یابند.

ایران بدون نام بردن از حملات موشکی به اسرائیل، حملات هوایی ارتش آن کشور به غزه را محکوم کرده است.

روزنامه هاآرتص از قول یک مقام ارشد آمریکا آورده است که ایالات متحده خواستار بازگشت آرامش است، موشک‌پرانی‌ها از سوی غزه را محکوم می‌کند، در عین حال از طرف‌ها می‌خواهد از آسیب رساندن به شهروندان بی‌گناه غیرنظامی دوری جویند.

XS
SM
MD
LG