لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

حمله شورشیان الشباب به یک مرکز خرید در کنیا ۵۹ کشته بر جای گذاشت


افراد مسلح که گروه اسلام‌گرای افراطی الشباب می‌گوید به آن وابسته‌اند، با حمله به یک مرکز خرید در نایروبی، در تعطیلات شنبه و یک‌شنبه، ۵۹ کشته بر جای گذاشته است.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که گروگان‌ها هنوز در قسمت‌هایی از این مرکز خرید در اختیار این افراد مسلح هستند.

اوهورو کنیتا، رئیس‌جمهوری کنیا که شمار آخرین کشته و زخمی‌ها را اعلام می‌کند، گفته است، خود نیز تعدادی از بستگانش را در این حمله از دست داده است.

به گزارش دیلی نیشن، چاپ کنیا، امنیه محمد جبرئیل، وزیر خارجه آن کشور با «غیرانسانی و تبه‌کارانه» نامیدن این حمله، آن را محکوم کرده است؛ وزیر خارجه کنیا گفته است «این حمله برای نابود کردن دموکراسی و ارزش‌های ما صورت گرفته است.»

مقام‌های سیاسی فعلی و پیشین کنیا نیز این حمله را محکوم کرده‌اند.

عملیات نیروهای امنیتی برای آزاد کردن گروگان‌ها ساعت‌هاست که ادامه دارد.

گروه الشباب که مرکز فرماندهی آن در سومالی قرار دارد و از گروه‌های نزدیک به القاعده به شمار می‌رود، مسئولیت این حمله را با پیامی در یک حساب توئیتری برعهده گرفته است.

بنا بر گزارش‌ها، اطراف این مرکز خرید که از روز شنبه ۲۱ سپتامبر هدف یورش افراد مسلح قرار گرفت، از نیروهای امنیتی و ماموران پلیس پر شده است.

مقام‌های رسمی از دستگیر شدن چند نفر از حمله‌کنندگان در ساعات اولیه عملیات علیه آنها خبر داده‌اند.

نیروهای پلیس کنیا، حمله‌کنندگان را سازمان‌یافته و شمار آنها را ۱۰ نفر اعلام کرده‌اند.

در حال حاضر حساب توئیتری که الشباب با پیام‌گذاشتن بر روی آن مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت، بسته شده است. پیش از مسدود شدن این حساب، این عملیات را «حمله به کفار» در زمین خود آن‌ها توصیف کرده بود.

این گروه مدعی شده است که مسلمانانی که در این مرکز خرید بوده‌اند به بیرون انتقال داده شده‌اند، اما چنین چیزی را کسی تائید نکرده است.

در میان کسانی که در مرکز خرید بودند، شهروندان خارجی نیز حضور داشتند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است شماری از شهروندان آن کشور در پی این یورش زخمی شده‌اند.

دستکم دو شهروند فرانسوی نیز در میان قربانیان‌ هستند. دو شهروند کانادایی که یکی از آنها دیپلمات این کشور بوده نیز در این یورش کشته شده‌اند.

مقام‌های بین‌المللی و کشورهای خارجی به این حمله واکنش نشان داده‌اند.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، در بیانیه‌ای گفته است که رخدادها را از نزدیک و با نگرانی دنبال می‌کند.

او با رئیس‌جمهوری کنیا گفت‌وگویی داشته و هم‌بستگی خود را ابراز کرده است.

کاخ سفید آمریکا نیز در بیانیه‌ای هم‌بستگی خود را با شهروندان کنیایی علیه «تروریسم به هر شکل آن، از جمله تهدیدهایی که از سوی گروه الشباب می‌آید» اعلام کرده است.

فرانسه و بریتانیا نیز از جمله دیگر کشورهایی هستند که تا کنون واکنش نشان داده‌اند.

لندن پیشنهاد داد که در صورت لزوم «هر کمکی که لازم است» در اختیار کنیا قرار دهد.

کنیا پیش از این نیز هدف حملات تروریستی قرار گرفته بود؛ از جمله حمله به هتلی در سال ۱۹۸۰ که صاحب آن یک یهودی بود و شهروندان اسرائیلی به آن رفت‌وآمد داشتند و همچنین حمله مرگبار سال ۱۹۹۸ به سفارت‌خانه آمریکا که ۲۲۳ کشته برجای گذاشت.

رئیس‌جمهوری کنیا می‌گوید، کشورش حملات تروریستی گوناگونی را تجربه کرده و بار دیگر آنها را دفع خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۲ نیروهای سومالیایی و کنیایی عملیات مشترکی را علیه «الشباب» آغاز کردند. این عملیات به‌شکل رسمی به وسیله نیروهای سومالیایی هدایت می‌شود و کنیا نیز از آن پشتیبانی می‌کند.

بنا بر گزارشی که سفارت آمریکا در نایروبی برای هشدار به جهان‌گردان منتشر کرده است، بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲، دست‌کم ۱۷ حمله تروریستی در این کشور به وقوع پیوسته که حداقل ۴۸ نفر در آن جان خود را از دست داده‌اند. با این حساب، یورش ۲۱ سپتامبر به مرکز خرید در نایروبی، بدترین طی سال‌های گذشته به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG