لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

«سفر تاریخی» وزیر خارجه آمریکا به هیروشیمای ژاپن


هواپیمای حامل جان کری صبح ۲۲ فروردین ماه در پایگاه آمریکا در «ایواکونی» در غرب هیروشیما به زمین نشست
هواپیمای حامل جان کری صبح ۲۲ فروردین ماه در پایگاه آمریکا در «ایواکونی» در غرب هیروشیما به زمین نشست

وزیر خارجه آمریکا، برای شرکت در نشست وزیران خارجه گروه ۷ که در هیروشیما برگزار می‌شود، وارد ژاپن شده، او در عین حال دیداری تاریخی، از شهری که هفتاد سال پیش هدف حمله اتمی ایالات متحده قرار گرفت، خواهد داشت.

هواپیمای جان کری ۲۲ فروردین ماه در پایگاه نظامی آمریکا، در غرب هیروشیما، به زمین نشست.

دیدار دو روزه گروه ۷ قرار است به طور عمده به مبارزه با تروریسم، تهدید‌های کره شمالی و مسئله اوکراین بپردازد. در کنار اینها، توجه زیادی نیز به نخستین سفر وزیر خارجه آمریکا، از زمان بمباران اتمی ژاپن، به شهر هیروشیما معطوف شده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، جان کری و دیگر وزیران خارجه گروه ۷ در جریان سفر خود به این شهر، از پارک و موزه مشهوری که به حمله ششم ماه اوت ۱۹۴۵ و قربانیان آن اختصاص داده شده، دیدار خواهند کرد.

سونائو سوبی، از روسای سازمان «هیدانکیو»، سازمان قربانیان بمب‌های اتمی در ژاپن، به روزنامه «چپن‌تایمز» گفته است «از دیدار وزیران خارجه، از جمله جان کری، و اینکه آنها با واقعیت حمله اتمی آشنا می‌شوند، بسیار خوشحال هستیم». آقای سوبی در عین حال افزوده «اما این تنها آغازی‌ست برای جهان، که به سمت خلع سلاح کامل هسته‌ای برود».

در ششم اوت ۱۹۴۵، در روزهای پایانی جنگ دوم جهانی در آسیا، بمباران اتمی هیروشیما، به کشته شدن ۱۴۰ هزار نفر انجامید. سه روز بعد نیز بمباران اتمی ناکازاکی، ۷۰ هزار قربانی بر جای گذاشت.

در سال ۱۳۸۹، در دوره نخست ریاست‌جمهوری باراک اوباما، آمریکا برای نخستین بار نماینده‌ای را به مراسم سالیانه هیروشیما فرستاد.

در جریان هفتادمین سالگرد نیز، که مراسم گسترده‌ای در هیروشیما برگزار شد، برای نخستین بار معاونی از وزارت خارجه ایالات متحده در آن شرکت کرد.

بنا بر گزارش‌ها، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز ممکن است برای نخستین بار به عنوان رئیس‌جمهوری آن کشور، امسال از هیروشیما دیدار کند. سفر آقای کری نیز این در راستای آماده‌سازی احتمالی دیدار تاریخی رئیس‌جمهوری دیده می‌شود. نشست سران گروه ۷ در ژاپن، ماه آینده میلادی در ایسه‌شیما (بین توکیو و اوساکا) برگزار می‌شود.

گردهمایی وزیران خارجه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان، از روز یک‌شنبه آغاز می‌شود و دیپلمات‌ها و مقام‌های دست‌اندرکار در برنامه اتمی، از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، کانادا، آلمان، ایتالیا و ژاپن در آن حضور خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG