لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

آیت‌الله خامنه‌ای: تکثیر نسل حیاتی است و باید جدی دنبال شود


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در جمع گروهی از مسئولان «جمعیت مامایی ایران» روز ۱۵ اردیبهشت ماه با تاکید بر گفته‌های پیشین خود در مورد افزایش جمعیت گفته است «مسئله تکثیر نسل و جلوگیری از کاهش جمعیت جوان کشور، حیاتی است و باید به‌طور جدی دنبال شود».

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر ایران، او افزایش جمعیت جوان در ایران را «یکی از امتیازات کشور» نامیده و گفته است «در صورت استمرار سیاست‌ها و اقدامات نادرستی که منجر به تحدید نسل و کاهش شدید جمعیت جوان کشور در طول سال‌های آینده خواهد شد، دچار ضربه بسیار بزرگی بنام سالمندی عمومی خواهیم شد».
لینک مستقیم

آیت‌الله خامنه‌ای پیشتر نیز از سیاست‌های کنترل جمعیت در ایران انتقاد کرده بود.

او حتی در سخنرانی‌ای که در مهر ماه سال ۱۳۹۱ داشته، مواضع پیشین خود را نیز در مورد سیاست‌های کنترل جمعیت اشتباه نامیده و گفته بود «یکی از خطاهایی که خود ما کردیم این بوده که تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. مسئولان کشور در این باره اشتباه کردند و خود بنده هم سهیم هستم».

اشاره او به سیاست‌هایی بود که از زمان ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و سپس در دوره محمد خاتمی دنبال می‌شد.

با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، رویکرد دولت و سیاست‌های آن نیز در مورد کنترل جمعیت تغییر کرد.

آقای خامنه‌ای طی سال‌های اخیر بارها موضوع لزوم تغییر سیاست‌ها برای افزایش جمعیت را تکرار کرده است. در آبان ماه سال گذشته گفته بود که جمعیت باید از ۷۵ میلیون به ۱۵۰ میلیون برسد.

رهبر جمهوری اسلامی در جایی دیگر از سخنرانی روز دوشنبه خود گفته است: مسئولان دولت باید در صدد جبران کمبودها و نقص‌ها در این مورد باشند.

با وجود تاکید‌های چندباره رهبر ایران در این مورد آمار رشد جمعیت در این کشور طی سال‌های گذشته رو به کاهش بوده است.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال کشور در اسفند ماه سال گذشته به «باشگاه خبرنگاران»، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، گفته بود «رشد جمعیت کشور از سال ۱۳۶۵ که ۹/ ۳ بوده، در حال حاضر به ۷۴/ ۱ رسیده که اکنون این روند ِ کاهش به سمت صفر میل پیدا کرده است».
XS
SM
MD
LG