لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

هشدار خامنه‌ای در مورد تمایز «تاکتیک‌ها و راهبردهای» غرب


در حالیکه دولت جدید ایران طی هفته‌های گذشته بر تعامل با جهان تاکید کرده است، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، گفت دولت و مسئولان باید «تحرکات» غرب را در «چارچوب رویارویی عمیق و مبنایی غرب با اسلام تحلیل کنند».

آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید اگر چنین چیزی در نظر گرفته نشود «در تمایز میان تاکتیک‌ها و راهبردهای طرف مقابل و حتی شناخت دشمن دچار اشتباه خواهیم شد».

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با امامان جمعه ایران در روز ۱۸ شهریور ماه، گفت «باید در مقابل دنیای غرب، مقتدر بود، زیرا آنها نشان داده‌اند که به هیچ کس رحم نمی‌کنند».

او بار دیگر به جنبش‌هایی که در سه سال گذشته در کشورهای عربی رخ داده نیز اشاره کرد و با نامیدن دگرباره آنها با عنوان «حرکت بیداری اسلامی» گفت کشورهای غربی چون «خود را عقب‌مانده از تفکر انقلاب اسلامی» می‌دیدند، در نتیجه «تمام توان خود را به کار گفته‌اند تا این عقب‌ماندگی را جبران کنند».

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود گفت دولت‌های غربی «باطنا» از «کشتار» مردم احساس ناراحتی نمی‌کنند.

او در عین حال «دروغگویی» را از «خصلت‌های سیاستمداران غربی» عنوان کرد.

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای تنها چند هفته پس از روی کار آمدن دولت جدید ایران بیان می‌شود؛ دولتی که اعضای آن بر تعامل با کشورهای جهان تاکید کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، تعامل با جهان را از جمله مهم‌ترین سیاست‌های خود عنوان کرده است؛ سیاست‌هایی که در کنار مسائل دیگر هواداری گروهی از معترضان و اصلاح‌طلبان را در ایران سبب شد و در نهایت به پیروزی او در مقابل نامزدهای اصول‌گرا انجامید.

ایران در حال حاضر عمدتا به دلیل برنامه‌های اتمی خود با تحریم‌های گسترده بین‌المللی و نیز تحریم‌های یک‌جانبه کشورهای غربی روبه‌روست.

این کشورها تحریم‌هایی را نیز به دلیل آنچه «نقض حقوق بشر در ایران» می‌نامند، علیه گروهی از مسئولان و نهادهای جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند.

طی هشت سال گذشته، در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد، پرونده اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد راه یافت و این موضوع نقطه آغازین قطع‌نامه‌ها و تحریم‌های بین‌المللی شد.

محمود احمدی‌نژاد از حمایت آیت‌الله خامنه‌ای برخوردار بود و رهبر جمهوری اسلامی، حتی نظر او را در مقایسه با نظر کسی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، به خود نزدیک‌تر عنوان کرده بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، از جمله سیاستمداران ایرانی‌ست که در جریان انتخابات از حمایت کسانی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی یا محمد خاتمی، رئیسان جمهوری پیشین ایران، برخوردار شد.

آیت‌الله خامنه‌ای، در سخنرانی‌های گذشته خود نیز، بارها به غرب تاخته و تعامل با آن را با ظن و تردید شدید نگریسته است.
XS
SM
MD
LG