لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

دیدار وزیر خارجه لبنان با روحانی؛ سوریه «موضوع اصلی» گفت‌وگو


بحران سوریه و کشیده شدن آن به لبنان با نگرانی‌های همگانی در این کشور، منطقه و جهان روبه‌روست
بحران سوریه و کشیده شدن آن به لبنان با نگرانی‌های همگانی در این کشور، منطقه و جهان روبه‌روست
بنا به گزارش خبرگزاری‌ها، عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان، عصر دوم تیر ماه با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری منتختب ایران دیدار و در مورد مسئله سوریه با او گفت‌وگو کرده است.

جزئیات دقیق این دیدار منتشر نشده است، اما خبرگزاری مهر از قول وزیر خارجه لبنان نوشته است در این دیدار «به ویژه» در مورد مسائل سوریه گفت‌وگو شده است.

پس از این دیدار آقای منصور گفت «درباره روابط دو‌جانبه و مسائل منطقه بویژه اوضاع سوریه در این دیدار بحث شد زیرا پیامدهای اوضاع سوریه بر کل منطقه تاثیر دارد و ما هم بخشی از این منطقه هستیم و امنیت و ثبات این کشور مرتبط با امنیت ماست‌».

وزیر خارجه لبنان گفته است دو طرف «دیدگاه‌های مشترکی در مورد توقف ارسال سلاح به سوریه» و حل مسئله از طریق «گفت‌وگوی دولت و مخالفان» دارند.

خبرگزاری ملی لبنان نیز در این مورد گفته است که حسن روحانی بر برقراری آتش‌بس و عدم دخالت خارجی در سوریه تاکید کرده است.

خبرگزاری لبنان در عین حال گفته است، پس از این دیدار حسن روحانی و میشل سلیمان با یکدیگر گفت‌وگویی تلفنی داشته‌اند.

خبرگزاری‌های ایرانی می‌گویند در این تماس تلفنی، میشل سلیمان ابراز امیدواری کرده است که دولت تازه در ایران و «خط و مشی» آن کمک کند تا منطقه و به ویژه سوریه از شرایط موجود خارج شود.

این نخستین دیدار رئیس‌جمهوری منختب ایران با یک مقام رسمی عرب و تماس تلفنی او با میشل سلیمان نیز، نخستین تماس او با یکی از سران کشورهای دیگر است.

تهران در کنار مسکو از جمله مهم‌ترین هم‌پیمانان دمشق به‌شمار می‌روند. گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که با حکومت ایران هم‌پیمان است مستقیما در جنگ داخلی سوریه حضور دارد و نیروهای شبه‌نظامیش همراه با نیروهای وفادار به بشار اسد، علیه مخالفان در جنگ‌اند.

این موضوع بحران را به داخل مرزهای لبنان نیز کشانده است؛ در لبنان در مورد هواداری از طرف‌های درگیر سوریه هم‌رایی وجود ندارد. گفته می‌شود این می‌تواند به اختلافات میان شیعه‌ها، سنی‌ها و دیگر گروه‌های ساکن آن کشور دامن بزند.

تازه‌ترین موردی که به این نگرانی‌ها دامن زده است، حمله روز گذشته افراد مسلح به ارتش لبنان بود.

یک‌شنبه، هوادران احمد الاسير، که یک روحانی سنی مخالف حزب‌الله به شمار می‌رود، به نيروهای ارتش لبنان حمله کردند که به کشته شدن شش تن از افراد ارتش منجر شد.

اين حمله به پاسگاهی در روستای «عبرا » در حومه شهر صيدا انجام شده است.

به گزارش شبکه الجزیره پس ازاين حمله، منطقه به حال تعطيل در آمده و گروهی از ساکنان اين منطقه فرار کرده‌اند. در عین حال گزارش‌ها حاکی‌ست که پس از این حمله، درگيری در بخش‌هايی از اين منطقه ادامه داشته است.

در پایان خرداد ماه میشل سلیمان، رییس جمهوری لبنان، از گروه حزب‌الله خواسته بود که شبه‌نظامیان خود را از سوریه خارج کند. او هشدار داده بود که دخالت‌های بیشتر این گروه در جنگ داخلی سوریه به بی‌ثباتی در لبنان خواهد انجامید.

حسن روحانی پیشتر در گفت‌وگوی مطبوعاتی خود با خبرنگاران و پس از انتخابش به ریاست جمهوری گفته بود تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد بحران سوریه «مردم آن کشور» هستند.

انتخاب حسن روحانی در مقام ریاست جمهوری، در سپهر بحران سوریه و منطقه خاورمیانه، با واکنش دیگر کشورهای منطقه نیز روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG