لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

پنتاگون: سپاه هفته پیش برای کشتی دیگری «مزاحمت» ایجاد کرد


دو کشتی خطوط کشتی‌رانی مرسک در تصویری از سال ۲۰۰۶ میلادی
دو کشتی خطوط کشتی‌رانی مرسک در تصویری از سال ۲۰۰۶ میلادی

در ادامه واکنش‌ها به توقیف کشتی شرکت مرسک از سوی ایران، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا می‌گوید سپاه پاسداران هفته پیش نیز یک کشتی تجاری با پرچم آمریکا را «آزار» داده بودند.

به گفته استیو وارن «سخت است دقیقا فهمید چرا ایرانی‌های چنین رفتاری از خود نشان می‌دهند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه سخنگوی پنتاگون نهم اردیبهشت، از ایران خواسته است تا به تمام قوانین بین‌المللی مربوط به آزادی دریانوردی که خود ایران نیز از جمله امضاکنندگان معاهدات و تعهدات آن است، احترام بگذارد.

شبکه خبری بلومبرگ از قول او گزارش داده است که واشینگتن در حال گفت‌وگو با مقام‌های جزایر مارشال، که کشتی توقیف‌شده حامل پرچم آن بوده، برای انجام اقدامات بعدی‌ست.

جزایر مارشال با وجود آنکه کشوری مستقل است از نظر نظامی و امنیتی مناسباتی با ایالات متحده دارد که به آمریکا اجازه می‌دهد در عرصه بین‌المللی از آن دفاع کند.

شرکت مرسک که کشتی تجاری آن هشتم اردیبهشت در تنگه هرمز، با پرچم جزایر مارشال، از سوی ایران توقیف‌شده، گفته است خدمه سالم هستند ولی دقیقا به آنها گفته نشده، دلیل توقیف کشتی چیست.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، یک روز پس از این رخداد گفت تهران به آزادی دریانوری و تعهدات آن پایبند است.

خبرگزاری تسنیم گزارش داده است که شرکت مرسک از بیش از یک دهه پیش در مورد محموله‌ای که «هرگز تحویل داده نشده»، به شرکت «فراورده‌های نفتی پارس طلایه» بدهی داشته است.

بنا بر گزارش‌ها واحدهای گشت دريايی سپاه پاسداران ایران روز سه‌شنبه گذشته برای توقيف اين کشتی به سوی آن تير اخطار شليک کردند.

نيروی دريايی آمريکا در واکنش به اين اقدام يک ناوشکن و يک هواپيمای خود را به محل اعزام کرده است.

کاخ سفید و وزارت دفاع ایالات متحده گفته‌اند اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارند.

XS
SM
MD
LG