لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

مانور پلیس در مشهد کارمندان شهرداری را راهی بیمارستان کرد


تصویری منتشر شده از بخشی از مانور در مشهد
تصویری منتشر شده از بخشی از مانور در مشهد

مانور یگان ویژه پلیس و انجام عملیاتی در ساختمان شهرداری مشهد با عنوان «لحظه صفر»، منجر به انتقال برخی کارکنان شهرداری به بیمارستان شد.

یگان ویژه پلیس ایران این مانور را روز ۱۰ آبان و به مناسبت هفته «پدافند غیر عامل»، در مشهد انجام داد. بنا بر گزارش‌های مسئولان و کارمندان شهرداری این شهر در جریان انجام مانور نبودند.

به گزارش رادیو تلویزیون دولتی ایران، محمد بوستانی، جانشین فرمانده انتظامی مشهد، گفته است این مانور به منظور «سنجش میزان آمادگی در مقابل بمب‌گذاری» اجرا شد و «هیچ یک از کارکنان شهرداری هم در جریان اجرای مانور نبودند.»

در پی اجرای این مانور ِاعلام نشده، «شایعه بمب‌گذاری» در ساختمان شهرداری مشهد نیز گسترش یافته است که رضا‌پور منفرد، رئیس اداره رسانه شهرداری مشهد این شایعه را تکذیب کرد.

آقای‌پور منفرد به خبرگزاری مهر گفت «این مانور که با عنوان تهدید بمب‌گذاری با حضور نیروی انتظامی برگزار شده» و «یکی از ارکان الزامی مانور تخلیه ساختمان شهرداری بود».

خبرگزاری فارس هم گزارش داده است که «حمله یگان ویژه پلیس» به ساختمان شهرداری مشهد در زمانی صورت گرفته که محمد آذری، معاون مالی و اداری شهرداری در حال برگزاری یک کنفرانس خبری بوده است.

آن‌طور که این خبرگزاری نوشته «هنگامی‌ که خبرنگاران در حال نوشتن صحبت‌های مقدماتی معاون مالی و اداری شهرداری مشهد بودند صدای آژیر خودروهای پلیس و آمبولانس را می‌شنیدند.»

خبرگزاری فارس ادامه داده «تمامی این اتفاقات ادامه برگزاری نشست خبری را مختل کرد و حضور مأموران چک و خنثی (بمب) با‌‌ همان لباس‌های معروف خود استرس بیشتری را به جان خبرنگاران و کارکنان شهرداری انداخت.»

امیر عزیزی، مدیر ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد هم با انتقاد از اجرای بدون هماهنگی این مانور گفته «این موضوع بدون هماهنگی با شهرداری مشهد و از سوی تهران صورت گرفته است.»

شهرداری مشهد: از پلیس شکایت می‌کنیم

شهرداری مشهد نیز روز دوشنبه (۱۱ آبان) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد از پلیس این شهر به خاطر «ورود غیرقانونی به بهانه مانور» به ساختمان مرکزی خود شکایت خواهد کرد.

در این اطلاعیه آمده «این ورود غیر قانونی نیروی انتظامی به بهانه مانور در حالی انجام شد که شهرداری مشهد و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد میزبان استاندار نجف اشرف بودند.»

شهرداری مشهد اضافه کرده حتی وزیر کشور و استاندار خراسان رضوی هم در جریان برگزاری این مانور نبوده‌اند.

اطلاعیه شهرداری مشهد همچنین افزوده در پی هشدار پلیس مبنی بر وجود بمب در ساختمان شهرداری «برخی از کارکنان این مجموعه در اثر استرس وارده دچار شوک شدید شده و به بیمارستان منتقل شدند.»

شهرداری مشهد در پایان اطلاعیه خود آورده «به دنبال مشکلات به وجود آمده در پی برگزاری این مانور ناهماهنگ، شهرداری مشهد به صورت جدی موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.»

اطلاعیه شهرداری مشهد در شرایطی صادر شده که محمود کریمی، معاون سیاسی امنیتی فرماندار مشهد از نحوه برگزاری این مانور دفاع کرده است.

آقای کریمی گفته «اگر قرار باشد پیش از برگزاری مانور، سازمان مورد نظر در جریان برگزاری باشد که هدف مانور محقق نمی‌شود.»

در ایران و به مناسبت هفته «پدافند غیر عامل» مانور‌های بسیاری در سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی برگزار شده که هدف از اجرای آنها سنجش «میزان آمادگی نیرو‌ها برای مقابله با حوادث پیش‌بینی‌نشده» اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG