لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

متهم به طراحی و اجرای مرگبارترین حمله در هند، اعدام شد


نیروهای پلیس هند در جاده منتهی به محل سکونت میمن
نیروهای پلیس هند در جاده منتهی به محل سکونت میمن

یعقوب میمن، متهم به شرکت در طرح و اجرای مرگبارترین حمله در هند که به کشته شدن ۲۵۷ نفر در مجموعه‌ای از بمب‌گذاری‌ها در سال ۱۹۹۳ در مومبای (بمبئی) انجامید، صبح روز پنچ‌شنبه اعدام شد.

میمن (ممون) صبح هشتم مرداد ماه در زندان ناگپور در ایالت مهاراشترا در غرب هند، در ۵۳مین سالروز تولدش، به وسیله طناب دار، اعدام شد.

شبکه ان‌دی‌تی‌وی، سی‌ان‌ان-آی‌بی‌ان و نیز خبرگزاری «تراست آف ایندیا» خبر اجرای حکم را تائید کرده‌اند. هنوز هیچ بیانیه رسمی در این مورد منتشر نشده است.

خبر اعدام در توئیتر شبکه ان‌دی‌تی‌وی هند

در جریان ده‌ها بمب‌گذاری که در ماه مارس سال ۱۹۹۳ میلادی در مومبای (بمبئی) رخ داد، مراکزی مانند دفتر شرکت هواپیمایی هند، یک هتل مجلل و یا بورس مومبای هدف قرار گرفت که در مجموع به کشته شدن ۲۵۷ نفر انجامید.

حمله سال ۱۹۹۳ در مومبای (بمبئی)، مرگبارترین حمله از این دست در تاریخ هند به شمار می‌رود.

گفته می‌شود که سازمان‌های تبه‌کار مومبای که عمدتا در دست مسلمانان است، به طور گسترده‌ای در طراحی و اجرای این حمله دست داشتند.

بنا بر گزارش‌ها آنها این حملات را در انتقام از خشونت‌هایی که به کشته شدن بیش از هزار نفر از شهروندان مسلمان هند انجامید، اجرا کردند.

یعقوی میمن، تنها کسی بود که از میان ۱۱ متهم محکوم شده به اجرای این حمله، اعدام شد.

جریان محاکمه او و حکم نهایی اعدامش به واکنش‌هایی در هند انجامیده است.

گروهی معتقدند که برادر یعقوب میمن، تایگر میمن، و داوود ابراهیم، رئیس تبه‌کاران مومبای، طراحان اصلی این بمب‌گذاری بودند. هر دو از سال ۱۹۹۳ فراری هستند و هنوز پیدا نشده‌اند.

در عین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه قاضی پیشین دادگاه عالی هند، هارجیت سینگ بدی، گفته بود باید به گزارش‌ها در مورد همکاری او با بازرسان و نیز بازگشت داوطلبانه‌اش از پاکستان به هند، اهمیت داده می‌شد.

اما از سوی دیگر گزارش‌های دیگری نیز در مورد «بازداشت» او در رسانه‌های هندی منتشر شده است. از جمله روزنامه هندو که به گزارش پلیس در مورد بازداشت میمن در ایستگاه راه‌آهن دهلی در اوت سال ۱۹۹۴ اشاره دارد.

اعضای خانواده میمن همگی چند روز پیش از حملات به امارات رفته بودند اما همه به جز تایگر که فراری‌ست در بازگشت به هند بازداشت شدند.

هشت نفر از این خانواده متهم به دست داشتن در حملات شدند. همه آنها این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

اما گزارش‌ها در مورد بازداشت اعضای خانواده میمن نیز روایت‌های مختلفی دارد. روزنامه هندوستان‌تایمز می‌گوید طرح بازگرداندن خانواده به هند با نقشه‌ای بسیار محرمانه انجام شده بود. هندوستان تایمز می‌گوید بر اساس سندی که به دست آن روزنامه رسیده، یعقوب میمن خود را تسلیم نکرده بود بلکه دستگیر شده بود.

گزارش‌های دیگر می‌گویند میمن بر اساس قانونی ضد تروریستی که فورا پس از حملات مومبای تصویب شد، محاکمه شده است. قانونی که خود با انتقادهایی گوناگون روبه‌رو بود و چندی پس از تصویب نیز نقض شد.

هند به ندرت حکم اعدام را اجرا می‌کند، اما در سال‌های گذشته با پذیرفته نشدن شماری از درخواست‌های عفو از سوی پراناب موکرجی، رئیس‌جمهوری آن کشور، اجرای این حکم نیز افزایش پیدا کرده است.

در حالی‌که گروهی خواستار اجرا نشدن حکم اعدام بودند، گروهی از شهروندان هندی نیز با تجمع در روزهای اخیر خواستار اعدام یعقوب میمن شده بودند.

XS
SM
MD
LG