لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

آمریکا: آتش‌بس فوری در اوکراین برای دسترسی به محل سقوط هواپیمای مالزی


هواپیمای مالزیایی پس از سقوط در شرق اوکراین
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:15 0:00

هواپیمای مالزیایی پس از سقوط در شرق اوکراین

در پی سقوط هواپیمای مالزی در شرق اوکراین که با شلیک موشک زمین به هوا صورت گرفته است، آمریکا خواستار برقراری فوری آتش‌بس در اوکراین شد.

جان ارنشت، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، گفته «حیاتی‌ست که تحقیقاتی فوری، قابل اعتماد و آزاد بین‌المللی (در این مورد) صورت گیرد».

کاخ سفید از روسیه، جدایی‌طلبان هوادار روسیه و دولت اوکراین خواسته است تا از آتش‌بس فوری حمایت کنند تا بتوان به منطقه‌ای که سانحه رخ داده دسترسی امن پیدا کرد تا بازرسان بین‌المللی به محل رفته، دسترسی به باقیمانده [هواپیمای سقوط کرده] تسهیل شود.

کاخ سفید از سازمان ملل و سازمان همکاری و امنیت اروپا به عنوان جوامعی نام برده که می‌توانند نقش ویژه‌‌ای برای تلاش‌ها در این راه ایفا کنند.

نخست‌وزیر مالزی: هیچ پیام هشداری از هواپیما ارسال نشده بود

نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی می‌گوید، پرواز شماره ۱۷ هواپیمایی مالزی که در شرق اوکراین سقوط کرده است، پیش از سانحه هیچ پیام هشدار یا خطری ارسال نکرده بود. گروهی از مسافران این هواپیما پژوهشگرانی بودند که عازم کنفرانس ایدز در استرالیا بوده‌اند.

آقای رزاق که پس از فاجعه هواپیمای مالزی با ۲۹۸ سرنشین در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، گفت هواپیما در خط هوایی که از سوی سازمان هوانوردی غیرنظامی، «خط امن» محسوب می‌شود در حال پرواز بوده است.

او با اشاره به گفته‌های مقام‌های اوکراینی در مورد اینکه موشک به هواپیما اصابت کرده، افزوده است کوالالامپور هنوز نمی‌تواند چنین چیزی را تائید کند.

هواپیمایی که از آمستردام در هلند راهی کوالالامپور بود، ۲۶ تیر ماه، در پی آنچه مقام‌های اوکراینی «شلیک موشک زمین به هوای بوک» نامیده‌اند، سقوط کرده است.

آقای رزاق می‌گوید اگر خبر اصابت موشک کاملا تائید شود، «مسببان آن باید به دست عدالت سپرده شوند».

بوئینگ پرواز شماره ۱۷ مالزی ظهر ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ از فرودگاه هلند برخواست
بوئینگ پرواز شماره ۱۷ مالزی ظهر ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ از فرودگاه هلند برخواست

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز گفته است هواپیمای مالزی در حال پرواز هدف قرار گرفته است.

رزاق در عین حال هم با رئیس‌جمهوری اوکراین و هم با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در این مورد گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

به گفته آقای رزاق، پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، تائید کرده است که با شورشیان جدایی‌طلب هوادار روسیه، که بخشی از شرق را در کنترل دارند، مذاکراتی را برای گشودن «منطقه غیرنظامی موقتی» در محل سانحه انجام داده است.

روزنامه استار چاپ کوالالامپور نیز از قول عبدالعزیز کاپراوی، معاون وزارت حمل‌ونقل مالزی می‌گوید مقام‌های مربوطه آن کشور با همتایان روسی خود در تماس هستند.

در گفت‌وگو میان نجیب و اوباما نیز -به گفته نخست‌وزیر مالزی- دو طرف موافقت کرده‌اند که هیئتی بین‌المللی باید دسترسی کامل به محل حادثه داشته باشد و هیچ کس نباید قطعات هواپیما، از جمله جعبه سیاه را از محل خارج کند.

از سوی دیگر «جامعه بین‌المللی ایدز» در بیانیه‌ای تائید کرده است که گروهی از محققان مختلف که عازم ملبورن در استرالیا بودند تا در کنفرانس جهانی ایدز در آن شهر شرکت کنند، مسافر پرواز ۱۷ مالزی بوده‌اند.

این کنفرانس قرار است از روز شنبه با حضور ۱۲ هزار نفر آغاز شود.

بنا بر گزارش‌های اولیه، بیشتر مسافران هواپیما شهروندان هلند بوده‌اند.

مقام‌های اوکراینی جدایی‌طلبان را متهم به پرتاب موشک به این هواپیما کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، که متهم به حمایت از جدایی‌طلبان اوکراینی است نیز کی‌یف را متهم کرده است که این فاجعه رخ نمی‌داد اگر نیروهای اوکراینی به حملات جدید دست نمی‌زدند و در منطقه صلح برقرار می‌شد.

دولت اوکراین پیشتر یک آتش‌بس ده روزه به صورت یک ‌طرفه برقرار کرده بود، اما در پی آنچه تکمین نکردن جدایی‌طلبان به آن عنوان کرد، نبردها از سر گرفته شدند.

فهرست مسافران

بنا بر گزارش‌های اولیه از مقام‌های رسمی از میان مسافران هواپیما ۱۵۴ نفر شهروند هلند بوده‌اند.

۴۳ نفر از سرنشیان -مسافران و خدمه- اهل مالزی، ۲۷ نفر از استرالیا و ۱۲ نفر اندونزیایی بوده‌اند.

مسافرانی از دیگر کشورهای اروپایی، فیلیپین و کانادا نیز در هواپیما بوده‌اند.

یک مقام ارشد هواپیمایی مالزی در اروپا گفته است برای اعضای خانواده مسافران که می‌خواهند به نزدیک محل سانحه بروند، احتمالا روز جمعه هواپیمایی برای پرواز به کی‌یف آماده خواهد شد.

هواپیمایی ک‌ال‌ام هلند، کد مشترک پروازی با هواپیمای مالزی داشته و مانند گروهی دیگر از شرکت‌های هوایی اروپایی گفته است پروازها بر فراز آسمان اوکراین از این پس تغییر مسیر می‌دهند.

برخی شرکت‌های آسیایی مانند هواپیمایی کره و آشیانا (هر دو از کره جنوبی) هواپیمایی چایناایرلاینز از تایوان و شرکت هوایی استرالیایی کانتاس هم از روز جمعه مسیرهای پروازی خود بر فراز اوکراین را تغییر دادند.

XS
SM
MD
LG