لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

کره شمالی موشک دوربرد پرتاب کرد؛ جلسه اضطراری در شورای امنیت


شهروندان توکیو در حال عبور از مونیتوری که اخبار بامداد یک‌شنبه در مورد پرتاب موشک جدید در کره شمالی را پخش می‌کند. نخست‌وزیر ژاپن گفته اقدام پیونگ‌یانگ «مطلقا غیرقابل تحمل» است.
شهروندان توکیو در حال عبور از مونیتوری که اخبار بامداد یک‌شنبه در مورد پرتاب موشک جدید در کره شمالی را پخش می‌کند. نخست‌وزیر ژاپن گفته اقدام پیونگ‌یانگ «مطلقا غیرقابل تحمل» است.

کره شمالی، بامداد یک‌شنبه ۱۸ بهمن ماه، با وجود تحریم‌های بین‌المللی، یک موشک دوربرد پرتاب کرده است؛ دیپلمات‌ها در سازمان ملل گفته‌اند شورای امینت این سازمان برای بررسی وضعیت جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.

پرتاب موشک در ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح انجام شده‌است. به گزارش خبرگزاری کره جنوبی، یون‌هاپ، مقام‌های کره شمالی می‌گویند پرتاب موشک برای گذاشتن یک ماهواره صورت گرفته است. اما این اقدام بر خلاف تحریم‌هایی‌ست که از پیونگ‌یانگ می‌خواهد از انجام چنین کاری خودداری کند، چراکه از منظر بین‌المللی چنین چیزی، «آزمایش موشک‌های بالستیک» تلقی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز یک‌شنبه به وقت نیویورک جلسه اضطراری تشکیل می‌دهند.

ایالات متحده فورا پرتاب موشک دوربرد را محکوم کرد. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن آن را «مطلقا غیرقابل تحمل» نامیده است. پارک گونه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی نیز با اعضای دولت خود یک جلسه امنیتی تشکیل داده‌است. چین، نزدیک‌ترین دولت به پیونگ‌یانگ، نیز از پرتاب این موشک ابراز «تاسف» کرده است.

طی هفته‌های گذشته تقریبا مشخص بود که پیونگ‌یونگ دست به انجام «آزمایش» جدیدی خواهد زد. به‌طوری که در روزهای پیش شرکت‌های هواپیمایی بزرگ در ژاپن برخی مسیرهای هوایی خود را به همین دلیل و برای جلوگیری از برخورد احتمالی با موشک، تغییر داده بودند.

کره شمالی در ششم فوریه به سازمان بین‌المللی دریانوردی گفته بود بین هفتم تا ۱۴ فوریه، موشکی پرتاب خواهد کرد. پیش از آن نیز به سازمان‌های مرتبط با سازمان ملل خبر داده بود قصد دارد ماهواره‌ای در فضا قرار دهد.

این ششمین بار است که کره شمالی دست به پرتاب یک موشک دوربرد می‌زند. کشورهای غربی و متحدان آنها در منطقه بارها در مورد این آزمایش‌ها هشدار داده‌اند.

پیونگ‌یانگ ماه گذشته اعلام کرد یک آزمایش هسته‌ای تازه انجام داده‌است که آن نیز با محکومیت‌های بین‌المللی روبه‌رو شد. هر چند در مورد موفقیت‌آمیز بودنش تردیدهایی مطرح شده است.

خبرگزاری یون‌هاپ می‌گوید موشک جدید احتمالا تا ۱۰ هزار کیلومتر برد دارد، در نتیجه قادر است به خاک آمریکا برسد. کره شمالی، ایالات متحده را به حمله اتمی تهدید کرده است.

جلسه شورای امنیت به درخواست کره جنوبی، ژاپن و آمریکا برگزار می‌شود. هر سه کشور گفته‌اند موشک پرتاب‌شده تحریم‌های بین‌المللی شورای امنیت را نقض کرده‌است.

XS
SM
MD
LG