لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

مقام آمریکایی: توافق جامع در انتظار اتخاذ تصمیم‌های سخت است


از راست: اشتون، کری، ظریف
از راست: اشتون، کری، ظریف

در حالی‌که وزیران خارجه ایران و آمریکا، همراه نماینده ارشد اتحادیه اروپا، دومین دیدار سه‌جانبه خود را برگزار و درباره برنامه اتمی تهران مذاکره کرده‌اند، یک مقام آمریکایی به خبرنگاران گفته است تنها چند هفته از مذاکرات باقی مانده و «فاصله‌ها همچنان جدی است».

جمعه چهارم مهر ماه (به وقت آمریکا) نیویورک بار دیگر محل دیدار محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و ایالات متحده بود. برای دومین بار کاترین اشتون، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، نیز در این دیدار که به گفته وزارت خارجه آمریکا دو ساعت طول کشید، حضور داشته است.

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده در جمع خبرنگاران، نقل کرده است «ما همچنان به کار سختی که داریم، در هفته‌های آینده ادامه خواهیم داد».

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده است می‌گوید «این مذاکرات پیچیده است و اگر نتوانیم راهی برای آن پیدا کنیم، نمی‌شود» تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر ماه) به توافقی جامع در مورد برنامه اتمی تهران دست پیدا کرد.

خبرگزاری فرانسه از این مقام ارشد دولت آمریکا نقل کرده است که آنچه لازم بود «خلاقیت» (در مذاکرات) بود؛ او تاکید کرده است که اختلافات همچنان بر سر غنی‌سازی اورانیوم و ظرفیت آن در ایران است.

به گفته این مقام آمریکایی اعضای شرکت‌کننده در مذاکره به پایتخت‌های خود بازگشته و پیش از آنکه در مورد دیدار بعدی تصمیم بگیرند، به «تحلیل» آنچه رخ داده می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنان بر فقدان درک «مشترک»، در تمام مسائل اصلی مذاکرات، تاکید کرده و افزوده است «ما درکی از برخی مسائل داریم که به پیشبرد این روند رو به جلو کمک می‌کند».

این مقام وزارت خارجه ایالات متحده افزوده است «هرکسی باید تصمیم‌های سختی بگیرد، و ما منتظر می‌مانیم تا ایران برخی از آن تصمیم‌های لازم را برای رسیدن به توافق بگیرد».

ظرفیت غنی‌سازی ایران طی هفته‌های گذشته بارها به عنوان یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف میان این کشور و طرف‌های مذاکره در گروه ۵+۱ اعلام شده است.

گفته‌ها و گزارش‌هایی در روزهایی که مذاکرات در نیویورک جریان داشته در مورد پیشنهادهای ارائه‌شده برای حل این موضوع منتشر شده‌اند.

یکی از این پیشنهاد‌ها که در رسانه‌ها مطرح شد در مورد قطع اتصالات تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای ایران به جای کاستن از شمار آن‌ها بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی تازه این امکان را مطرح کرده است که آمریکا برای کمک به دستیابی به توافق جامع، بپذیرد ایران تقریبا نیمی از سانتریفیوژهای فعلی خود را نگه دارد.

با این همه توافقی رسمی در مورد پشنهادهای مطرح شده در رسانه‌ها حاصل نشده است.

مذاکرات نیویورک با این احتمال آغاز شد که وزیران خارجه کشورهای طرف گفت‌وگو به آن بپیوندند.

آقای ظریف و آقای کری دو بار تا کنون دیدار کرده‌اند. اما روز جمعه لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، گفت هنوز پیشرفت چشمگیری حاصل نشده و او و دیگر همتایان در گروه ۵+۱ به گفت‌وگوها ملحق نمی‌شوند.

دیپلمات‌ها، دستیابی به توافق جامع در دور فعلی از مذاکرات را دور از انتظار دانسته‌اند. مقام‌های ایرانی نیز پیشتر چنین پیشبینی کرده بودند، اما ابراز امیدواری شده است که این گفت‌وگوها مواضع طرف‌ها را به هم نزدیک کند.

XS
SM
MD
LG