لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

تاکید اوباما بر حفظ امنیت ترکیه در دیداری با اردوغان


باراک اوباما در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای در واشینگتن با رجب طیب اردوغان، دیداری کرده و بر «تعهد آمریکا به حفظ امنیت ترکیه» تاکید کرده است. دو طرف در مورد «نبردهای مشترک» علیه «حکومت اسلامی» نیز گفت‌وگویی کرده‌اند.

به گفته کاخ سفید آمریکا، رئیس‌جمهوری آمریکا بابت کشته‌شدگان انفجار اخیر در دیاربکر به رئیس‌جمهوری ترکیه تسلیت گفته و بر پایبندی ایالات متحده بر حفظ امنیت ترکیه و مبارزه‌های دوشادوش علیه تروریسم تاکید کرده است.

روز پنج شنبه، در پی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در دیاربکر، دست کم هفت مامور پلیس کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند. خبرگزاری «دوغان» ترکیه گزارش داده که انفجار، مینی‌بوسی حامل ماموران پلیس را هدف قرار داده بود.

رئیسان‌جمهوری آمریکا و ترکیه در عین حال در مورد «پیشبرد تلاش‌های مشترک برای مقابله با داعش و نابودی این گروه» گفت‌وگو کرده‌اند.

پیش از این بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده، گفته بود انتظار می‌رود دو طرف در «حاشیه» مراسم شب پنج‌شنبه (۱۲ فروردین) در کاخ سفید، با یکدیگر دیداری داشته باشند.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که مسائلی مانند نگرانی‌ها از وضعیت آزادی بیان در ترکیه یا اختلافات میان دو طرف بر سر حمایت از گروه‌های کرد در سوریه علیه «حکومت اسلامی» جلوی دیدار و مذاکره‌ای رسمی میان رئیسان جمهوری آمریکا و ترکیه را گرفته‌است.

گروه‌های کرد در سوریه از حمایت آمریکا برخوردار هستند. ایالات متحده شبه‌نظامیان کرد را از مهم‌ترین گروه‌های مخالف «داعش» می‌داند که در عین حال در حکومت سوریه نیز جای ندارند. ترکیه از سویی آنها را شاخه‌ای از پ‌کا‌کا و «تروریستی» می‌داند.

طی ماه‌های گذشته حملات به روزنامه‌های مخالف دولت، بازداشت و زندانی کردن خبرنگاران منتقد در ترکیه، از دیگر مسائلی بوده که انتقادهایی را علیه آنکارا همراه آورده‌است. ورود و خروج نیروهای «حکومت اسلامی» از مرزهای ترکیه یا گسیل داشتن صدها هزار پناهجو به سوی اروپا نیز بر روابط دولت اردوغان و غرب سایه افکنده است.

رجب طیب اردوغان از میهمانان نشست امنیت هسته‌ای در واشینگتن است. به گفته نشریه «فارین‌پالیسی» او برای کاهش فشارها، دیداری با چهره‌های مهم نظریه‌پرداز، کسانی مانند ولی نصر، رئیس دانشکده مطالعات بین‌المللی دانشگاه جان هاپکینز، جو هلمن، رئیس دانشکده مطالعات امور خارجی دانشگاه جورج‌تاون یا مایکل سینگ از انیستیتو مطالعات خاور نزدیک واشینگتن داشته است.

از سوی دیگر در جریان حضور او در واشینگتن اعتراضاتی نیز صورت گرفته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید مخالفان اردوغان در زمان سخنرانی او در موسسه بروکینگز دست به تجمع و اعتراض زده‌اند. ظاهرا نیروهای رئیس‌جمهوری ترکیه تلاش کرده‌اند تا یک روزنامه‌نگار مخالف او را از محل بیرون کنند. نیروهای امنیتی در موسسه بروکینگز نیز از افراد اردوغان خواسته‌اند، اتاق را ترک کنند. سفارت ترکیه در واشینگتن هنوز واکنشی به این وقایع نشان نداده‌است.

رئیس‌جمهوری ترکیه یک روز پیش با جان کری، وزیر خارجه آمریکا و جو بایدن، معاون باراک اوباما نیز دیدار کرده بود.

XS
SM
MD
LG