لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

اوباما و نتانیاهو در کاخ سفید در مورد ایران گفت‌وگو می‌کنند


دیدار رهبران دو کشور در اسرائیل در سال ۲۰۱۳
دیدار رهبران دو کشور در اسرائیل در سال ۲۰۱۳

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و بینامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از ماه‌ها روابطی که تحت تاثیر مذاکرات و توافق با ایران قرار گرفته بود، قرار است دو ماه دیگر دیدار تازه‌ای در آمریکا داشته باشند.

نخست‌وزیر اسرائیل که از سرسخت‌ترین مخالفان توافق صورت‌گرفته با ایران است، در هفته‌های اخیر، آنچه را که در توان داشت برای رد این توافق توسط کنگره ایالات متحده به کار گرفت.

توافق اتمی خود یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که به طور کم‌سابقه‌ای روابط واشینگتن و تل‌آویو را با تنش روبه‌رو کرد.

درحالی‌که همه جمهوری‌خواهان و گروه کوچکی از نمایندگان دمکرات به صف مخالفان توافق پیوسته‌اند، اما در نهایت دیگر به نظر نمی‌رسد کنگره ایالات متحده قادر به ایجاد سدی در برابر آن باشد.

دیدار اوباما و نتانیاهو برای نهم نوامبر، یک ماه و سه هفته دیگر، برنامه‌ریزی شده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید واشینگتن، ۲۵ شهریور ماه، به خبرنگاران گفت، رهبران دو کشور در عین حال در مورد مقابله با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در خاورمیانه نیز گفت‌وگو خواهند کرد.

روابط اسرائیل و فلسطینی‌ها نیز از دیگر موضوعاتی‌ست که در مورد آن گفت‌وگو خواهد شد.

آقای ارنست دیدار پیش رو را تصویری از «روابط عمیق و پایدار» دو کشور و در عین حال «همکاری بی‌سابقه برای افزایش بیشتر امنیت اسرائیل» توصیف کرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید آقای اوباما هنگامی از آقای نتانیاهو برای دیدار در کاخ سفید دعوت کرد که توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی از سد کنگره گذشته است. رئیس‌جمهوری آمریکا پیشنهاد داده است تا دو طرف راه‌هایی را برای بالا بردن سطح امنیت اسرائیل بیابند. اما نخست‌وزیر اسرائیل، برای نشان دادن مخالفت خود با سیاست اوباما درمورد ایران، از سخن گفتن در مورد همکاری‌های احتمالی آینده امنیتی نیز خودداری کرده است.

روزنامه بریتانیایی گاردین می‌نویسد ایالات متحده تعهد کرده است در سال آینده بیش از ۷ میلیارد دلار کمک‌های امنیتی بیشتر به اسرائیل اعطا کند. در عین حال سخن از احتمال امضای توافق تازه امنیتی‌ ده‌ ساله‌ای میان دو کشور نیر به میان آمده است.

مخالفت آقای نتانیاهو با توافق اتمی که از همراهی برخی سیاست‌مداران و گروه‌های لابی در آمریکا برخوردار است، در خود اسرائیل با انتقادهایی نیز روبه‌رو شده است.

یکی از آنها که به تازگی بازتاب نسبتا گسترده‌ای پیدا کرد، انتقاد تند مئیر داگان، رئیس پیشین «موساد» از نخست‌وزیر اسرائیل بود که گفته بود نتانیاهو با درگیری با رئیس‌جمهور و دولت آمریکا، منافع اسرائیل را به مخاطره انداخته و به جای آنکه توان خود را معطوف حل معضل اتمی ایران کند، با اوباما «سر و شاخ» شده است.

نخست‌وزیر اسرائیل همواره تاکید کرده است که از منظر او توافق اتمی با ایران «اشتباهی تاریخی» است و امنیت اسرائیل را به خطر میاندازد.

XS
SM
MD
LG