لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

وزیر خارجه پیشین آمریکا از توافق اتمی حمایت کرد


کالین پاول، وزیر خارجه ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش، و نیز دبی واسرمن شولتز، از نمایندگان یهودی مجلس نمایندگان ایالات متحده، از توافق اتمی حمایت کردند.

آقای پاول، ۱۵ شهریور ماه در برنامه شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» آمریکا توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی در ۲۳ تیر ماه را، «توافقی خوب» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر خارجه پیشین آمریکا می‌گوید توافق اتمی صورت گرفته، برنامه اتمی ایران را به جایی رسانده که تولید بمب هسته‌ای برای استفاده علیه اسرائیل یا دیگر کشورها، با احتمال کم‌تری روبه‌رو است، پس «توافق خوبی» است.

تهران همواره تاکید کرده و می‌کند، که برنامه اتمی‌اش تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند. با این همه در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد پرونده آن به شورای امنیت سازمان ملل رفت، و در پی برخوردهای تهران با آن، تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبه گسترده‌ای علیه ایران وضع شد.

از دیگر کسانی که به جمع حامیان توافق اتمی پیوسته، دبی واسرمن شولتز، نماینده مجلس نمایندگان کنگره آمریکا و رئیس کمیته ملی حزب دمکرات است.

خانم شولتز گفته تصمیم‌گیری برای تائید توافق اتمی، سخت‌ترین کاری بود که طی ۲۳ سال گذشته، از زمانی که به عنوان نماینده انتخاب شده، انجام داده است.

او در مطلبی که روزنامه «میامی هرالد» آن را منتشر کرده، نوشته توافق صورت‌گرفته، «بالاترین بخت» را برای امنیت آمریکا، اسرائیل و دیگر هم‌پیمانان، ایجاد می‌کند.

علاوه بر مجلس نمایندگان، تا کنون شمار حامیان توافق اتمی در سنای ایالات متحده نیز به ۳۸ نفر رسیده است. از چند روز پیش که این رقم از مرز ۳۴ نماینده، یعنی بیش از یک سوم نمایندگان گذشت، عملا امکان وتوی رئیس‌جمهوری علیه آن نیز ممکن شد.

هر چند گزارش‌ها حاکی‌ست، دولت ایالات متحده به دنبال گرفتن حمایت آن تعدادی از نمایندگان از توافق است، که اساسا نیاز به استفاده از وتو را نیز از میان بردارد.

XS
SM
MD
LG