لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

رفسنجانی: مواضع غیررسمی و افراطی در مورد سوریه بیان نشود


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جلسه روز شنبه این مجمع گفت «بايد از بيان مواضع غيررسمی و افراطی توسط افراد غيرمرتبط پرهيز شود و مواضع اصولی و هوشيارانه نظام توسط كانال‌های رسمی و مسئول بيان شود».

آقای هاشمی رفسنجانی در عین حال از نظرهایی که خارج از «کانال‌های رسمی»، «بدون در نظر گرفتن تبعات منفی آن» بیان می‌شوند، انتقاد کرده است.

بنا به گزارش وب‌سایت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، او از «بحران‌آفرينی‌هايی كه در كشورهای جهان اسلام در حال اوج‌گيری است» ابراز نگرانی کرده و گفته است: اوج آنها را در حال حاضر در كشور سوريه مشاهده می‌كنيم.

اکبر هاشمی رفسنجانی از اینکه ممکن است جنگ به سوریه محدود نباشد نیز سخن گفته و تاکید کرده است «جمهوری اسلامی ايران در مقابل ماجراجویی‌های آمريكا كه مانند ابر سياهی كل منطقه را فرا می‌گيرد، بايد هوشيارانه و آگاهانه برخورد كند».

او افزوده است که «بايد ضمن حفظ وحدت و هماهنگی و انسجام در داخل از انقلاب اسلامی خود صيانت كنيم».

هاشمی رفسنجانی در این سخنان نامی از «کانال‌های غیررسمی» که در مورد سوریه نظر می‌دهند، نبرده است.

طی روزهای گذشته مقام‌های رسمی دولت ایران از احتمال حمله به سوریه انتقاد کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در این مورد با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دیگر کشور همپیمان دمشق، گفت‌وگو کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز تماس‌هایی با مقام‌های غربی داشته و نگرانی دولت متبوع خود را از حمله نظامی ابراز کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز چهارشنبه در دیداری با اعضای هیئت دولت ایران، با «فاجعه» خواندن احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه گفت: «آمریکا این بار نیز مانند افغانستان و عراق ضرر خواهد کرد».

آقای خامنه‌ای گفته است منطقه (خاورمیانه) مثل انبار باروت است و در صورت حمله به سوریه، هیچ آینده ای را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

اما به جز مقام‌های دولتی و رهبر ایران، مقام‌های دیگر این کشور، از جمله مقامات ارشد نظامی، نیز نظراتی را بیان کرده‌اند.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ايران، روز شنبه نهم شهريور ماه گفت که در صورت حمله احتمالی آمريکا به سوريه، «واکنش‌ها فراتر از مرزهای سوريه خواهد بود».

این مقام ارشد سپاه پاسداران کسانی که با آمریکا در «حمله به سوریه» همکاری کنند را نیز تلویحا تهدید کرده و گفته است آنها «دچار بحران‌های زودرس در امنیت ملی خود خواهند شد».
XS
SM
MD
LG