لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

صلیب سرخ ده‌ها جسد در خیابان‌های بانگی یافته است


شبه‌نظامیان سه‌له‌کا در پایتخت
شبه‌نظامیان سه‌له‌کا در پایتخت
در پی تازه‌ترین دور خشونت‌های ساعت‌های گذشته در بانگی، پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی، صلیب سرخ اعلام کرده است که تا کنون ۴۰ جسد را از خیابان‌های آن شهر جمع کرده است؛ همزمان ایالات متحده در مورد بالا گرفتن خشونت‌ها هشدار داده است.

بنا بر گزارش سازمان عفو بین‌الملل طی تنها دو روز از آغاز خشونت‌ها میان شبه‌نظامیان مسلمان و مسیحی در پنجم دسامبر (سه هفته پیش)، بیش از هزار نفر کشته شده‌اند. صلیب سرخ اعلام کرده است هنوز نمی‌تواند شمار دقیق کشته‌شدگان طی هفته‌های اخیر را اعلام کند.

جشن کریسمس نیز از خشونت‌ها عاری نبود. روز پنج‌شنبه پنجم دی ماه نیز گزارش‌ها از حمله با سلاح‌های سنگین به کاخ ریاست‌جمهوری حکایت دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول سخنگوی میشل جوتودیا، رئیس‌جمهوری آن کشور، می‌گوید در نزدیکی مقر دولت نبردهای سنگینی رخ داده است.

تنش در آفریقای مرکزی از زمانی آغاز شده است که شبه‌نظامیان مسلمان این کشور با تشکیل ائتلاف «سه‌له‌کا»، در ماه مه سال جاری میلادی دولت این کشور را سرنگون کرده و رهبر خود، میشل جوتودیا را به عنوان رئیس‌جمهوری به قدرت رساندند. آقای جوتودیا نخستین رهبر مسلمان آفریقای مرکزی، کشوری با اکثریت مسیحی، است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید هزاران نفر از ساکنان پایتخت روز پنج‌شنبه به فرودگاه پناه برده‌اند، جایی که محل استقرار صلح‌بانان فرانسوی و آفریقاییست.

شمار بیشتری از صلح‌بانان فرانسوی با خواست شورای امنیت سازمان ملل در چهاردهم آذر ماه به آن کشور اعزام شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در عین حال از وقوع درگیری‌های سنگین در نزدیکی هتلی که خبرنگاران بین‌المللی در آن حضور دارند، گزارش داده است. به این هتل موشک نیز شلیک شده است.

نیروهای بین‌المللی در ضمن جسد شماری از مسلمانان را از مسجدی محلی جمع کرده‌اند. خانواده و نزدیکان قربانیان از هراس خشونت‌ها از خارج کردن جسدها از مسجد صرف نظر کرده بودند.

شماری از صلح‌بانان اتحادیه آفریقا نیز در درگیری‌ها کشته شده‌اند. جسد صلح‌بانان هنوز از خودرویی که به آن حمله شده به طور کامل جمع‌آوری نشده است. سخنگوی اتحادیه آفریقا به آسوشیتدپرس گفته است دلیل خطری‌ست که در پایتخت بحران‌زده همه، حتی نیروهای بین‌المللی را تهدید می‌کند.

صلح‌بانان روز گذشته در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری یک گور دست‌جمعی نیز کشف کردند.

آدریان ادوارد، عضو نمایندگی ارشد امور پناهندگان سازمان ملل متحد، به خبرگزاری فرانسه گفته است ۷۰۰ هزار نفر طی این مدت آواره شده‌اند. هر چند به گفته آقای ادوارد این رقم «بسیار محافظه‌کارانه است».

خبرنگار آسوشیتدپرس در محل نیز گفته جسدهایی را دیده است که مثله شده‌اند، آلت تناسلیشان بریده شده، از پا آویزان شده‌اند یا دماغشان کنده شده است.

خشونت‌های اخیر میان شبه‌نظامیان هر دو طرف -مسیحیان و مسلمانان- تقریبا هر روز ادامه دارد. آسوشیتدپرس گزارش داده است که قربانیان اصلی درگیری‌ها غیرنطامیان مسیحی و مسلمان‌اند که در میان خشونت‌ها گیر افتاده‌اند.
XS
SM
MD
LG