لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۷

اطلاعات سپاه به مجلس در مورد جیسون رضائیان «گزارش داده است»


رضائیان از ۳۱ تیرماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در بازداشت به سر می‌برد
رضائیان از ۳۱ تیرماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در بازداشت به سر می‌برد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران می‌گوید سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ایران، گزارشی در مورد جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی روزنامه واشینگتن‌پست، ارائه کرده است.

نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری‌های ایرنا و فارس گفته است این گزارش عصر ۱۲ مهر ماه به این کمیسیون ارائه شده است.

به گفته آقای شفیعی، در این گزارش، خبرنگار ایرانی آمریکایی زندانی، «مامور اجرای تفکر آن دسته از [نمایندگان] سنای آمریکاست که معتقدند اگر آمریکا بتوانند روابط خود را با ایران به سطح قبل از انقلاب برگرداند، حکومت ایران را می‌توان به آسانی ساقط کرد».

در گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و فارس، از قول این نماینده مجلس ایران، اشاره‌ای به نام سناتورهایی که چنین تفکری دارند و جزئیات ارتباط خبرنگار واشینگتن‌پست و این نمایندگان، نشده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران می‌گوید سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از آقای رضائیان به عنوان نمونه‌ای از «شیوه‌های نفوذ دشمن برای آسیب زدن به بنیان‌های انقلاب و نظام» نام برده است.

جیسون رضائیان یکی از سه ایرانی آمریکایی زندانی در ایران است، که واشینگتن طی ماه‌های گذشته مکررا از مقام‌های ایرانی خواسته آنها را آزاد کنند.

سعید عابدینی، کشیش و امیر حکمتی، سرباز پیشین ارتش ایالات متحده، از دیگر زندانیان ایرانی‌آمریکایی هستند.

جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن پست، از ۳۱ تیرماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در بازداشت به سر می‌برد.

وکیل آقای رضائیان، در آغاز شهریور ماه گفته بود که حکم موکلش صادر شده اما هنوز به مرحله ابلاغ نرسیده‌ است.

به تازگی گزارش‌هایی منتشر شده که آمریکا در ادامه تلاش‌هایش برای آزادی آقایان رضائیان، حکمتی و عابدینی از پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک نیز درخواست کمک کرده است.

ایالات متحده در عین حال از تهران خواسته است تا به یافتن رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، که بنا بر گزارش‌ها در جزیره کیش ناپدید شده، کمک کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، هفته سوم شهریور ماه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌بی‌اس، در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال «تبادل» زندانیان میان ایران و آمریکا، گفته بود، اگر می‌شود از منظر انسان‌دوستانه، گام‌هایی برداشت، «ما باید آن قدم‌ها را برداریم».

برخی دیگر مقام‌های ارشد ایران، مانند رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به چنین احتمالی اشاره کرده‌اند، اما همچنان هر سه شهروند ایرانی آمریکایی در حبس به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG