لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۲

۲۵ موسسه خبری خواستار افزایش تلاش‌ها برای آزادی رضائیان شدند


جیسون رضائیان
جیسون رضائیان

گروهی متشکل از مدیران ۲۵ موسسه خبری در نامه‌ای به جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، از او خواسته‌اند تلاش‌های بیشتری برای آزادی جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست، که در ایران زندانی‌ست، انجام دهد.

در بخشی از این نامه آمده است «روزنامه‌نگاری، جرم نیست. جیسون رضائیان، روزنامه‌نگار واشینگتن‌پست از ژوئیه ۲۰۱۴، به خاطر انجام وظیفه‌اش در ایران زندانی شده است. ایران هرگز شاهد و مدرکی که به شکلی بتواند زندانی شدن او را موجه جلوه دهد، ارائه نکرده است. می‌دانیم که شما هم (خطاب به جان کری، وزیر خارجه آمریکا) با آزادی او موافق هستید و ما به نمایندگی از سازمان‌های خود و روزنامه‌نگارانی در سراسر جهان، این نامه را به شما می‌نویسیم تا از شما بخواهیم بر تلاش‌هایتان برای پیدا شدن راهی در جهت آزادی [رضائیان] بیافزایید».

آقای رضائیان از پایان تیرماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در بازداشت به سر می‌برد.

آمریکا و روزنامه واشینگتن‌پست اتهام‌های وارد شده به او در ایران را رد کرده‌اند. مقام‌های آمریکایی بارها خواستار آزادی او و دیگر شهروندان ایرانی‌آمریکایی زندانی در ایران شده‌اند.

علاوه بر خبرنگار واشینگتن‌پست، دست‌کم چهار شهروند آمریکایی دیگر در ایران در بازداشت یا زندان به سر می‌برند؛ سعید عابدینی، کشیش، امیر حکمتی، سرباز پیشین ارتش ایالات متحده، سیامک نمازی، بازرگان و نزار ذکا، متخصص آی‌تی، دارای تابعیت آمریکایی‌ و لبنانی. در عین حال آمریکا از ایران خواسته به پیدا شدن رابرت لوینسون، مامور سابق پلیس فدرال آمریکا که در جزیره کیش ناپدید شده، کمک کند.

سخنگوی قوه قضائیه ایران، به تازگی گفته است «برخی» مقام‌های آمریکایی «تماس گرفته‌اند» و درخواست «مبادله» جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست را مطرح کرده‌اند. دولت آمریکا گفته در مورد این سخنان اظهار نظری نمی‌کند.

نامه موسسات خبری به جان کری، امضای مدیران روزنامه‌ها و شبکه‌هایی مانند نیویورک‌تایمز، سی‌ان‌ان، ای‌بی‌سی، آسوشیتدپرس، نیویورکر یا ان‌بی‌سی را همراه دارد.

XS
SM
MD
LG