لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

دیدار روحانی با گروهی از چهره‌های اصلاح‌طلب


عکس از دیدار از وب‌سایت رسمی رئیس‌جمهوری ایران
عکس از دیدار از وب‌سایت رسمی رئیس‌جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، شب ۱۸ تیر ماه، در دیداری با گروهی از سیاستمداران اصلاح‌طلب در ایران، گفته است «دولت باید بر مبنای نظر اکثریت مردم حرکت کند».

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری ایران، آقای روحانی از «تخریب چهره‌های خدوم انقلاب» که «به هیچ‌یک از جناح‌های کشور تعلق ندارند» انتفاد کرده است.

حسن روحانی اشاره‌ای به نام کسی نکرده است.

بخشی از اصول‌گرایان، حملات گسترده‌ای را طی ماه‌ها و سال‌های گذشته علیه چهره‌های اصلاح‌طلب مانند محمد خاتمی و یا کسانی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، کرده‌اند. هواداران هاشمی رفسنجانی به طور عمده او را «فراجناحی» معرفی می‌کنند. چهره‌های معترضی مانند میرحسین موسوی یا مهدی کروبی که در حصر به سر می‌برند نیز، طی سال‌های گذشته بدون آنکه فرصت و امکان دفاع داشته باشند، هدف حملات تند و تهدیدهای گسترده‌ای بوده‌اند.

روحانی در این دیدار گفته است در انتخابات ۲۴ خرداد سال ۹۲، «مردم به صحنه آمدند تا بگویند تغییر و تحول را می‌خواهند، مردم اعلام کردند که به نظام و صندوق نظام اعتماد دارند و این مهم در حالی رخ داد که مشکلاتی در سال‌های پیش از آن به وجود آمده بود و بلندگوهای تبلیغاتی علیه صندوق رأی فعالیت می‌کردند.»

در انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد ماه سال ۱۳۸۸، محمود احمدی‌نژاد به عنوان پیروز کارزار معرفی شد؛ آنچه اعتراضات گسترده‌ای را همراه داشت و به حصر چهره‌های سرشناس اعتراضات، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد انجامید.

به گفته حسن روحانی «اگر امید نبود، آنها (مردم) پای صندوق رای نمی‌آمدند».

آقای روحانی پس از کناره‌گیری محمدرضا عارف، تنها نامزدی بود که از حمایت گروهی از اطلاح‌طلبان و معترضان، در برابر دیگر نامزدهای عمدتا محافظه‌کار و اصول‌گرا برخوردار شد. او در نهایت در دور اول با کسب بیش از نصف آرا پیروز انتخابات شد.

به گفته او در دولت یازدهم «آنچه به مردم قول دادیم در سال ۹۲ محقق شد و برای سال ۹۳ برنامه داریم». حسن روحانی ابراز امیدواری کرده است که با عملیاتی شدن تصمیم‌های دولت «۱۹۰ هزار شغل جدید» ایجاد شود.

رئیس‌جمهوری ایران چند روز پیش، در حالی‌که یک ماه تا سالگرد تشکیل کابینه‌اش باقی‌ست، گفت یک سال پس از دوره ریاست‌جمهوری او، اگر یک چهارم وعده‌هایش عملی نشده باشد، باید از مردم پوزش بخواهد.

از زمان روی کار آمدن دولت جدید، تورم کاهش یافته و نرخ ارز نیز تقریبا به ثبات رسیده است. تهران توانسته با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه اتمی خود به توافقی موقت برسد و مذاکرات برای توافقی جامع همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر فشار به جامعه مدنی، ادامه حصر سران معترض یا بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان منتقد ادامه داشته است.

او در بخشی از سخنانش خواستار بالا بردن آستانه صبر و تحمل شده است.

در وب‌سایت رئیس‌جمهوری ایران اشاره مستقیم چندانی به مسائل سیاسی و مدنی داخلی نشده است. با این همه این پایگاه اطلاع‌رسانی از قول هادی خانیکی، یکی از دیدارکنندگان، می‌گوید «حرکت دولت برای رفع مخاطرات خارجی و ایجاد رونق اقتصادی قابل ستایش است، اما دولت باید گام‌های موثرتری در ترمیم آسیب‌های اجتماعی بردارد تا امید و اعتماد در جامعه دوباره نمایان شود و از سرمایه‌های انسانی کشور که نقش بارزی در تاریخ انقلاب اسلامی داشته‌اند، حفاظت شود.»

سمیه توحیدلو نیز -بنا به گزارش این وب‌سایت- خواستار برنامه‌ریزی برای «رفع بی‌عدالتی و تبعیض‌های مختلف در دولت، دانشگاه و خانواده» شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری ایران، عبدالواحد موسوی لاری، عضو مجمع روحانیون مبارز و وزیر کشور کابینه محمد خاتمی، جواد اطاعت، نماینده مجلس ششم و از اعضای بنیاد باران، حسین مرعشی، سیاست‌مدار عضو حزب کارگزاران و از چهره‌های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی، سمیه توحیدلو، از فعالان و زندانیان سیاسی پس از انتخابات ۸۸ و هادی خانیکی از مشاواران محمد خاتمی در دوران ریاست‌جمهوری او، در این دیدار سخن گفته‌اند.

حسن روحانی هفته گذشته دیداری نیز با گروهی از چهره‌های اصولگرا داشته است.

XS
SM
MD
LG