لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

روحانی خواستار دنبال کردن اهداف مشترک میان ایران و ترکیه شد


حسن روحانی و مولود چاووش‌اغلو
حسن روحانی و مولود چاووش‌اغلو

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در دیدار با وزیر خارجه ترکیه، خواستار پیش گرفتن «اهدافی مشترک» میان تهران و آنکارا در «زمینه مسائل منطقه‌ای» شد.

آقای روحانی که عصر چهارشنبه ۲۶ آذر، با مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، در تهران دیدار می‌کرد گفت دو کشور در زمینه «مبارزه با تروریسم، حفظ تمامیت ارضی و استقرار ثبات و امنیت همسایگان اشتراک نظر دارند» وافزود که می‌توانند با «گفت‌وگو و رایزنی» در این مسیر موثر باشند.

آنکارا و تهران بر سر یکی از مهم‌ترین بحران‌های حال حاضر منطقه، یعنی جنگ داخلی سوریه، با یکدیگر اختلاف نظری فاحش دارند.

ترکیه از مهم‌ترین مخالفان بشار اسد به شمار می‌رود در حالی که ایران از مهم‌ترین هم‌پیمانان حکومت آن کشور است.

روز چهارشنبه دیداری میان آقای چاووش‌اغلو و محمد جواد ظریف نیز صورت گرفته بود.

وزیر خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با وزیر خارجه ترکیه گفته بود «تلاش می‌کنیم مواضع خود را به هم نزدیک کنیم».

آقای ظریف گفته است این تلاش «با وجود دشمن بزرگ ترور و افراطی‌گری در منطقه» انجام شده و دو طرف سعی می‌کنند «مانع از ورود تروریست‌ها به عراق و سوریه» شوند.

ترکیه از مهم‌ترین اعضای پیمان آتلانتیک شمالی و هم‌پیمان ایالات متحده به طور مستقیم در ائتلاف آن کشور در حملات هوایی علیه «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه حضور ندارد. ایران نیز به این ائتلاف دعوت نشده است. اما هر دو کشور در حمایت از هم‌پیمانان منطقه‌ای خود علیه «حکومت اسلامی»، به شکلی وارد عمل شده‌اند.

مولود چاووش‌اغلو در کنفرانس مطبوعاتی با آقای ظریف، از دولت فعلی عراق حمایت کرده و در مورد سوریه خواستار شکل گرفتن حاکمیتی شده که «مواضع همه مردم و گروه‌ها» را در بر گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه ترکیه گفته است « صلح و ثبات در سوریه مد نظر ماست. ممکن است ایران و ترکیه در این زمینه دیدگاه متفاوتی داشته باشند، ولی هر دو کشور همکاری می‌کنیم تا راهکاری مشترک برای سوریه پیدا کنیم.»

مولود چاووش‌اغلو با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، نیز دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، او در دیدار با حسن روحانی، به سفر پیش‌روی رئیس‌جمهوری ترکیه به ایران اشاره کرده و ابراز امیدواری کرده است که «دومین نشست شورای عالی راهبردی دو کشور در این سفر برگزار شود تا زمینه‌های لازم برای اجرایی و عملیاتی شدن اهداف تعیین شده را» فراهم کند.

XS
SM
MD
LG