لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

آمریکا در مورد «سفر سلیمانی» به روسیه اعتراض کرده است


قاسم سلیمانی
قاسم سلیمانی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید ایالات متحده در مورد «سفر» اخیر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران که در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، به روسیه، اعتراض خود را به اطلاع مقام‌های ارشد آن کشور رسانده است.

آمریکا در عین حال بنا دارد نگرانی‌های خود را در مورد این «سفر» در سازمان ملل مطرح کرده و موضوع را از طریق شورای امنیت آن سازمان پی‌گیری کند.

علاوه بر این موضوع نگرانی آمریکا از سفر فرمانده سپاه قدس به روسیه، در گفت‌وگوی تلفنی جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، با همتای روسی‌اش سرگئی لاوروف منعکس شده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، آقای کری در این گفت‌وگوی تلفنی که روز پنجشنبه صورت گرفته، نگرانی ایالات متحده از سفر قاسم سلیمانی به مسکو را به وی اعلام کرده است.

روسیه پیشتر گزارش‌های منتشر‌شده در مورد سفر آقای سلیمانی به آن کشور را رد کرده بود.

بخشی از تحریم‌های سازمان ملل علیه قاسم سلیمانی، مخالف انجام سفرهای بین‌المللی او است.

با این همه بنا بر گزارش‌هایی، این فرمانده ارشد و بانفوذ سپاه پاسداران ایران، پیشتر در جریان عملیات برای بازپس‌گیری مناطقی در عراق از دست نیروهای گروه موسوم به حکومت اسلامی، در آن کشور حضور داشت. تصاویری از آن «سفر» نیز به طور گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این موضوع خود با واکنش‌ها و اعتراضاتی روبه‌رو شده بود.

گزارش‌های تازه، نخستین بار در ۱۶ مرداد ماه منتشر شد؛ به نقل از منابع امنيتی و اطلاعاتی آمريکا که گفته‌اند آقای سليمانی، در هفته پایانی ماه میلادی ژوئن به روسيه سفر کرده و حتی با رئیس‌جمهوری آن کشور نیز دیدار کرده است.

یک روز بعد کرملین این موضوع را رد کرد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، ۲۱ مرداد ماه گفته است «ما [نگرانی ناشی از] موضوع این سفر را با مقام‌های ارشد وزارت خارجه روسیه مطرح کرده‌ایم و این موضوع را به زودی در نیویورک (مقر سازمان ملل) هم، مطرح می‌کنیم».

روزنامه وال‌استریت جورنال می‌گوید وزارت خارجه آمریکا در حال حاضر در تلاش است تا در این مورد تحقیقاتی صورت گیرد.

یک مقام ایرانی پیشتر به خبرگزاری رویترز گفته بود، سلیمانی در مسکو با مقام‌های روسیه در مورد مسائل منطقه، صدور موشک‌های «اس ۳۰۰ » و دیگر تسلیحات به ایران مذاکره کرده است.

سامانه پدافندی اس ۳۰۰، سامانه‌ای‌ست که روسیه به ایران فروخته اما در پی تحریم‌ها، عرضه آن متوقف شد. با این همه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری آن کشور، به تازگی دستور داده است به تعلیق فروش این سامانه پایان داده شود.

هنوز به روشنی مشخص نیست آیا همین سامانه، و چه زمانی به ایران تحویل داده می‌شود. [بیشتر بخوانید: «آنتی ۲۵۰۰ به جای اس ۳۰۰»]

مارک تونر می‌گوید روسیه هنوز واکنشی به نگرانی‌های مطرح شده از سوی واشینگتن نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG