لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

آمریکا گزارش‌های حمله سوریه به اردوگاه آوارگان را «وحشتناک» خواند


جن ساکی
جن ساکی

ایالات متحده می‌گوید از گزارش‌هایی که از حمله نیروهای دولتی سوریه با بمب‌های بشکه‌ای به اردوگاه آوارگان در ادلب حکایت دارد «شوکه شده» است و چنین حملاتی «وحشیانه» هستند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هفتم آبان ماه، گفت «ما از گزارش‌هایی که حکایت از حمله رژیم اسد با بمب‌های بشکه‌ای به اردوگاه آوارگان عابدین در ادلب دارد، و دیدن تصاویر کشتار مردم غیرنظامی شوکه شده‌ایم.»

به گفته وزارت خارجه آمریکا حمله گزارش‌شده به عابدین «چیزی جز بربریت نیست».

ساعاتی پیش از واکنش وزارت خارجه آمریکا، گزارش شاهدان عینی و نیز فیلمی که منتشر شده‌، حکایت از آن دارند که یک هلی‌کوپتر ارتش سوریه به اردوگاه آورگان در استان شمالی ادلب حمله و دو بمب بشکه‌ای پرتاب کرده است.

بمب‌های بشکه‌ای انبوهی از مواد قابل اشتعال و انفجار و نیز میخ، گلوله و ساچمه‌های فلزی جاسازی‌شده در بشکه هستند که سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها در مورد استفاده از آنها در سوریه هشدار داده‌اند.

در تصاویر یک ویدئو بر یوتیوب اجساد زنان و کودکان و چادرهای آتش‌گرفته دیده می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید این حمله به کشته شدن دست‌کم ۱۰ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر انجامید.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید اردوگاهی که به آن حمله شده، عمدتا آوارگان جنگی استان مرکزی حما را در خود جای داده است.

به گفته خانم ساکی، آمریکا مستقلا نمی‌تواند جزئیات حمله را تائید کند، ولی اگر ثابت شود که این حملات توسط حکومت اسد انجام شده است «تازه‌ترین دور از خشونت حکومت [سوریه] علیه مردم خودش» را نشان می‌دهد.

او افزوده آمریکا همواره «بی‌توجهی سنگدلانه حکومت اسد علیه زندگی انسان‌ها، به ویژه خشونت مستقیم آن علیه غیرنظامیان را، محکوم کرده است.»

بیش از سه سال از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد و نبردها نزدیک به ۲۰۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

سازمان‌های بین‌المللی، هم حکومت سوریه و هم گروه‌های شبه‌نظامی را به کشتار و جنایت محکوم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG