لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

کنگره آمریکا هفته آینده در مورد «حمله به سوریه» تصمیم می‌گیرد


سناتور هر رید، رهبر اکثریت دمکرات سنای آمریکا، روز شنبه ۹ شهریور و پس از خواست رئیس‌جمهوری آن کشور برای موافقت نهایی کنگره در مورد «اقدام نظامی علیه سوریه»، اعلام کرد، اعضا پس از تعطیلات در هفته آینده در این مورد تصمیم می‌گیرند.

جان بونر‪،‬ رئيس مجلس نمايندگان آمریکا نیز گفته است رایزنی و تصمیم‌گیری در مورد سوریه پس از تعطيلات که نهم سپتامبر، هجدهم شهريور ماه به پایان می‌رسد، انجام خواهد شد.

تعطیلات تابستانی سنا نیز در همان زمان به پایان می‌رسد.

کنگره ایالات متحده، نهاد قانون‌گذار این کشور است و از دو مجلس سنا و نمایندگان تشکیل شده است.

پیشتر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفته بود تصمیم خود را گرفته است که دست به اقدامی نظامی علیه سوریه بزند، اما می‌خواهد، کنگره در این مورد موافقت خود را اعلام کند.

سناتور رید در بیانیه‌ای که در این مورد صادر شده «اقدام نظامی علیه سوریه» را از نظر خود «موجه» دانسته است.

البته تصمیم نهایی در این مورد پس از رایزنی دیگر اعضا گرفته خواهد شد.

هر رید در عین حال گفته است در طول هفته جلساتی توجیهی به شکل علنی و غیرعلنی با دولت برگزاری خواهد شد.

سناتور رید گفته است تصمیم گرفتن در مورد یک حمله نظامی نباید ساده انگاشته شود و نیاز به مناظره‌هایی باز و کامل دارد.

با این حساب بیش از یک هفته طول خواهد کشید تا کنگره آمریکا تصمیم خود را در حمایت یا عدم حمایت از طرح اوباما در حمله به سوریه، اعلام کند.

مجلس نمایندگان آمریکا در دست جمهوری‌خواهان و سنا در دست دمکرات‌ها (هم‌حزبی‌ها باراک اوباما) است.

طی سال‌های گذشته برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا با عمده تصمیمات و برنامه‌های باراک اوباما مخالفت کرده‌اند، اما بسیاری از آنها نیز از مدت‌ها پیش از رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواستند در مورد سوریه اقدامی نظامی انجام دهد.

سناتور راب کارکر به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است که رای‌گیری در مورد «حمله به سوریه»، ممکن است «بغرنج» باشد.

خبرگزاری رویترز نیز از قول دستیار یک نماینده دمکرات، که نامش فاش نشده، می‌گوید «رای (موافق یا مخالف) در این مورد به [تصمیم] جمهوری‌خواهان وابسته است» چرا که بین دمکرات‌ها در این مورد «دودستگی وجود دارد».

سخنرانی باراک اوباما در مورد طرح حمله نظامی به سوریه و ارسال آن برای تصمیم‌گیری به کنگره، با واکنش‌هایی همراه با استقبال میان هم‌پیمانان غربی آمریکا روبه‌رو شده است.

از سوی دیگر مخالفان بشار اسد «ناراحتی» خود را در این مورد ابراز کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» از قول «شورای نظامی دمشق» که مخالفان بشار اسد را در بخش غربی پایتخت سوریه در بر می‌گیرد این تصمیم را فرصتی برای نیروهای وفادار به اسد نامیده تا بر حمله به مواضع شورشیان بیافزایند.

آمریکا اعلام کرده شکی ندارد که بشار اسد در سی‌ام مرداد ماه دست به حمله شیمیایی به حومه دمشق زده که در پی آن بیش از ۱۴۰۰ نفر قربانی شده‌اند.

روسیه، هم‌پیمان دمشق و نیز حکومت سوریه و ایران، مخالفان حکومت بشار اسد را مسئول این حملات دانسته‌اند.
XS
SM
MD
LG