لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

توسک: به جای انتقاد از اروپا کمک بیشتری به حل بحران مهاجران کنید


جلیقه‌های نجات باقی‌مانده در کناره دریای اژه
جلیقه‌های نجات باقی‌مانده در کناره دریای اژه

رئیس شورای اروپا می‌گوید آنچه اروپا برای حل بحران مهاجران و کمک به آوارگان و پناهجویان انجام داده «بسیار گسترده» است و از منتقدان خواسته به جای انتقاد، کمک‌های خود را افزایش دهند.

دونالد توسک، ششم خرداد ماه، در حاشیه نشست سران هفت قدرت اقتصادی جهان در توکیو، به خبرنگاران گفت «قابل درک است که به خاطر موقعیت جغرافیایی [قاره اروپا] مهم‌ترین مسئولیت بر گردن آن است، و به کار خود نیز ادامه می‌دهد».

او در عین حال افزوده جامعه جهانی نیز باید همبستگی بیشتری نشان داده و «قبول کند که این یک بحران جهانی‌ست».

تنها در سال گذشته میلادی، در اوج بحران ناشی از جنگ داخلی سوریه، تنش‌ها و نبردهای مرگبار در عراق و افغانستان، خشونت‌های رو به فزونی در آفریقا و البته بدتر شدن وضعیت اقتصادی تهی‌دستان، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خود را به قاره اروپا رساندند. گروهی از این افراد آوارگان جنگ و بسیاری نیز مهاجران اقتصادی و اجتماعی هستند که عمدتا از طریق دریا، به شکل غیرقانونی به اروپا سفر کرده‌اند.

جهان باید برای افزایش کمک به حل مشکلات و تامین خواسته‌های بلندمدت و فوری پناهجویان متعهد شود

​یونان، قبرس، ایتالیا و اسپانیا مبدا اصلی ورود مهاجران قایق‌سوار بوده‌است. آنها عمدتا در تلاش بودند تا خود را به کشورهای غنی‌تر قاره در غرب و شمال آن برسانند. دست‌کم ۱۳۰۰ نفر هرگز مسیر دریایی خود را به پایان نرسانده و جان خود را از دست دادند.

برآوردها نشان می‌دهد در سال جاری که هنوز به نیمه نرسیده، دست‌کم ۱۹۰ هزار نفر از طریق دریا وارد قاره اروپا شده‌اند؛ البته فصل تابستان و افزایش سفرهای غیرقانونی دریایی نیز در راه است.

اتحادیه اروپا برنامه‌ای را برای اسکان دادن ۱۴۰ هزار نفر از پناهجویان در ۲۸ عضو این قاره در پی گرفته‌است.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپایی، می‌گوید شمار آوارگان و پناهجویان از زمان جنگ دوم جهانی بی‌سابقه‌ است و جهان ناگهان با چنین موجی روبه‌رو شده است.

آقای توسک افزوده «کسانی که اروپا را به انتقاد گرفته‌اند، بهتر است فکر کنند، چطور می‌توانند کمک‌های خود را افزایش دهند، چراکه آنچه اروپا تا کنون انجام داده بسیار گسترده است».

او می‌گوید در درجه اول «جهان باید برای افزایش کمک به حل مشکلات و تامین خواسته‌های بلندمدت و فوری پناهجویان متعهد شود». به گفته توسک وقتی ترکیه، لبنان و اردن به پناهجویان کمک می‌کنند، درواقع دارند روندی جهانی و عمومی را پیش می‌برند.

در درجه دوم اعضای گروه هفت باید از موسسات مالی بین‌المللی و دیگر یاری‌دهندگان بخواهند تا هزینه‌های بیشتری را تامین کرده و در نهایت قدرت‌های اقتصادی باید تمام جهان را تشویق به ایجاد طرح‌های اسکان مجدد و دیگر تهمیدات قانونی برای مهاجران بکنند.

ویدئوی تازه‌ای از کمک نیروی دریایی ایتالیا به قایقی انباشته از صدها مهاجر که واژگون شده‌است، دست‌کم هفت نفر کشته شده‌اند اما بیش از ۵۰۰ نفر نیز نجات پیدا کرده‌اند

XS
SM
MD
LG