لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

پوروشنکو: اکثر نیروهای روسی از اوکراین بیرون رفته‌اند


نیروهای گارد ملی اوکراین در شرق آن کشور
نیروهای گارد ملی اوکراین در شرق آن کشور

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید بخش بزرگی از نیروهای روسی در شرق آن کشور به پشت مرزهای خود بازگشته‌اند؛ اتحادیه اروپا نیز مذاکره بر سر دور تازه تحریم‌ها علیه مسکو را عقب انداخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید بخش عمده‌ای از نیروهای روسی از شرق آن کشور بیرون رفته‌اند. آنچه امیدهای تازه‌ای را برای ایجاد صلح در بحرانی پنج ماهه که جان بیش از سه هزار نفر را گرفته، به وجود آورده است.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید گفته‌های روز ۱۹ شهریور آقای پوروشنکو سبب شده است تا مقام‌های کشورهای اتحادیه اروپا، مذاکره در مورد دور تازه از تحریم‌ها علیه مسکو را یک روز دیگر به تاخیر بیاندازند.

البته روسیه همواره حضور نیروهای خود را در خاک اوکراین رد کرده است، اما متحدان غربی اوکراین بارها مسکو را به دخالت در تنش‌ها، عدم جلوگیری از رفت و آمد و نقل و انتقال نیروها و ادوات، متهم کرده‌اند.

به گفته رئیس‌جمهوری اوکراین، آتش‌بسی که از روز جمعه گذشته آغاز شده -و هم کی‌یف و هم مسکو از آن حمایت کرده‌اند- «به طور قابل توجهی» اوضاع امنیتی در آن کشور را بهبود بخشیده است.

خبرگزاری فرانسه از پوروشنکو نقل کرده است که «بنا بر آخرین اطلاعاتی که از مرکز اطلاعاتی خودمان دارم، ۷۰ درصد نیروهای روسی عقب کشیده شده‌اند».

به گفته او این موضوع «امید را زنده کرده چشم‌اندازی مثبت در طرح صلح ایجاد می‌کند».

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری اوکراین در عین حال در مورد تحریک نیروهای آن کشور به وسیله شورشیان هوادار مسکو که کی‌یف آنها را «تروریست» می‌نامد، هشدار داده است.

اوکراین می‌گوید از زمان آغاز آتش‌بس، پنج نفر از نیروهای ارتش آن کشور کشته شده‌اند.

دست‌کم یک شهروند غیرنظامی نیز در پی پرتاب موشک به شهر ماریوپل، در شرق اوکراین کشته شده است.

رویترز از قول کاخ کرملین روسیه نیز نقل کرده است که روسای جمهوری آن کشور و اوکراین «به شکلی گسترده از نحوه برقراری آتش‌بس راضی هستند».

پترو پوروشنکو و ولادیمیر پوتین، روز پنج‌شنبه ۱۹ شهریور برای دومین بار طی یک هفته، تلفنی گفت‌وگو کردند.

پوروشنکو در یک سخنرانی تلویزیونی در عین حال وعده داده است که بخش‌هایی از استان‌های شرقی آن کشور، دارای «وضعیت ویژه‌ای» شوند. با این همه او استقلال این مناطق که خواسته تجزیه‌طلبان هوادار روسیه است یا فدرالیزه شدن کشور را، آنچه مسکو از آن سخن گفته است، رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG