لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

پوتين و پوروشنکو خواستار نظارت بين‌المللی بر آتش‌بس در اوکراين شدند


ولاديمير پوتين،‌ رييس جمهوری روسيه و پترو پوروشنکو، رييس جمهوری اوکراين،‌ روز شنبه از رعايت آتش بس بين نيروهای دولتی و جدايی طلبان طرفدار روسيه خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، دفتر پترو پوروشنکو در بيانيه ای اعلام کرده است: رهبران دو کشور تاکيد کردند که آتش بس به طور کلی اجرا شده و همچنين در خصوص برداشتن گام های بعدی برای دستيابی به آتش بس پايدار گفت وگو کردند.

در اين بيانيه تصريح شده است که روسای جمهور روسيه و اوکراين بر اهمیت و لزوم نظارت سازمان امنيت و همکاری اروپا بر آتش بس تاکید کردند.

دفتر رييس جمهوری روسيه نيز بيانيه مشابه ای را صادر کرده است.

نمايندگان اوکراين، روسيه، نيروهای جدايی‌طلب طرفدار روسيه و سازمان امنيت و همکاری اروپا روز جمعه در نشست خود در ميسنک پايتخت بلاروس بر سر برقراری آتش بس در اوکراين به توافق رسيدند.

در همین حال،‌ خبرگزاری رویترز گزارش داده است که نیروهای دولتی در بندر استراتژیک ماریوپول زیر آتشباری توپخانه قرار گرفته اند.

پيش از برقراری آتش بس بين نيروهای دولتی و جدايی طلبان، پترو پوروشنکو روسيه را به تجاوز نظامی به خاک اوکراين متهم کرده و گفته بود، مسکو نيرو و تجهيزات به داخل خاک اوکراين فرستاده است.

در روزهای پيش از برقرار آتش بس، نبرد سنگينی بين نيروهای جدايی طلب طرفدار روسيه و نيروهای دولتی اوکراين در دو منطقه دونتسک و بندر ماريوپول جريان داشت.

ماريوپول شهری بندری در حد فاصل مرز روسيه و شبه جزيره کريمه قرار دارد که به همين دليل، تسلط بر آن برای دولت مرکزی اوکراين بسيار مهم بود.

جدايی طلبان طرفدار روسيه طی دو هفته گذشته ابتکار عمل را در درگيری با نيروهای دولتی درست گرفته و با پيشروی مناطق تازه ای را گرفتند.

دولت اوکراين و کشورهای روسيه را متهم می کنند که نيروهای روسی هدايت حملات نيروهای جدايی‌طلب برعهده داشته اند، اين در حالی است که روسيه اين اتهام را رد می کند.

پترو پوروشنکو رييس جمهور اوکراين پيش از اين اعلام کرده بود که تمام تلاشش را برای پايان دادن به جنگ به کار خواهد بست.

دولت مرکزی اوکراين از اواسط ماه آوريل عمليات نظامی‌ خود را عليه نيروهای جدايی‌طلب طرفدار روسيه در شرق اوکراين آغاز کرد که بنا به گزارش سازمان ملل تاکنون منجر به کشته شدن دست کم ۲۶۰۰ نفر شده است.

XS
SM
MD
LG