لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

رهبر جدایی‌طلبان اوکراین: قوایمان را به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسانیم


زاخارچنکو (نفر وسط) در میان جدایی‌طلبان دونتسک
زاخارچنکو (نفر وسط) در میان جدایی‌طلبان دونتسک

الکساندر زاخارچنکو، رهبر جدایی‌طلبان هوادار روسیه در دونتسک، شرق اوکراین، می‌گوید شورشیان «تجدید قوا» کرده و با ادغام با شبه‌نظامیان جمهوری خودخوانده لوهانسک، شمار قوا را به ۱۰۰ هزار نفر افزایش می‌دهند.

این گفته‌ها در حالی مطرح شده است که با افزایش مجدد تنش‌ها و نبردها در شرق اوکراین میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان جدایی‌طلب، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، خواستار تشکیل «جبهه متحد» در اروپا برای اوکراین شده است.

از سوی دیگر روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا از قول مقام‌های رسمی آن کشور می‌گوید واشینگتن در حال سنجیدن ارائه کمک‌ها و ادوات نظامی دفاعی به کی‌یف است. البته این موضوع که هنوز رسما تائید نشده، با نگرانی‌هایی در مورد احتمال یک «جنگ نیابتی» میان روسیه و آمریکا در آن کشور نیز همراه شده است.

بیشتر بخوانید:

در چنین شرایطی، رهبر جدایی‌طلبان در دونتسک، ۱۳ بهمن ماه، به خبرگزاری «دان» متعلق به شورشیان، گفته است نیروهای دولتی اوکراین «شمار قوای خود را در جنوب دونتسک افزایش داده‌اند».

او در ادامه افزوده است که با هدف «تعادل قوا»، طی ۱۰ روز آینده شورشیان به دنبال شمار بیشتری از «داوطلبان» خواهند گشت.

به گفته آقای زاخارچنکو هدف شورشیان ادغام شبه‌نطامیان در دونتسک و لوهانسک -جمهوری‌های خودخوانده در شرق اوکراین- و رساندن شمار کل افراد به ۱۰۰ هزار نفر است.

علاوه بر افزایش شمار قوا، او به افزایش تیپ‌های تازه نظامی «یک تیپ زرهی، یک تیپ توپخانه، و سه تیپ موتوری» نیز اشاره کرده است.

زاخارچنکو جزئیاتی در مورد اینکه چگونه ادوات نظامی قرار است در اختیار این تیپ‌ها قرار گیرد، نکرده است.

XS
SM
MD
LG