لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

سازمان ملل: غرب جمهوری آفریقای مرکزی از مسلمانان «پاک» شده است


نیروهای فرانسوی در یکی از روستاهای جمهوری آفریقای مرکزی
نیروهای فرانسوی در یکی از روستاهای جمهوری آفریقای مرکزی
سازمان عالی در امور پناهندگان ملل متحد، روز پنج‌شنبه ۱۵ اسفند ماه، اعلام کرد که عمده ساکنان مسلمان غرب جمهوری آفریقای مرکزی از این منطقه گریخته‌اند و هزارهان نفر با خطر کشته شدن «درست در برابر چشمان ما» روبه‌رو هستند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید تازه‌ترین هشدار در حالی بیان می‌شود که شورای امنیت ملل متحد از وزیر خارجه آن کشور خواسته است وضع نیروهای حافظ صلح در منطقه برای جلوگیری از کشتار فورا بهبود پیدا کند.

از زمانی که در سال گذشته گروه شبه‌نظامی مسلمان سه‌له‌کا (ائتلاف) قدرت را در آن کشور به رئیس‌جمهوری مسلمان داد، اوضاع و شرایط امنیتی در این کشور آفریقایی رو به وخامت گذاشته است.

سه‌له‌کا با مقاومت شبه‌نظامیان مسیحی «آنتی بالاکا» روبه‌رو شد که به درگیری‌های بسیاری انجامید و در نهایت نیز قدرت به طور گسترده از دست اقلیت مسلمان خارج شد.

بنا بر گزارش‌ها هزاران نفر در تنش‌های چند ماه گذشته در آن کشور جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش رویترز، آنتونیو گوترز، بازرس ارشد در امور پناهدگان ملل متحد، می‌گوید: از آغاز ماه دسامبر (سال میلادی گذشته) ما شاهد «پاک‌سازی» اکثر مسلمانان ساکن غرب جمهوری آفریقای مرکزی بوده‌ایم.

به گفته گوترز، ده‌ها هزار تن از آنها کشور خود را ترک کرده‌اند و بسیاری از کسانی که باقی مانده‌اند در سایه تهدیدی دائم به سر می‌برند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه با هشدار در مورد آنچه در جمهوری آفریقای مرکزی در جریان است، نگرانی خود را در مورد به‌راه افتادن «پاکسازی قومی» علیه مسلمانان آن کشور بیان کرده بود.

عفو بین‌الملل گفته بود برای جلوگیری از «پاکسازی قومی» نیروهای بین‌الملل باید در مناطقی که مسلمانان در آنها با خطر روبه‌رو هستند، مستقر شوند.

با وجود آنکه اتحادیه اروپا هزار نیروی تازه به شش هزار سرباز آفریقایی و دو هزار نیروی فرانسوی موجود در آن کشور اضافه می‌کند، اما گزارش‌ها حاکی‌ست که نیروهای بین‌المللی هنوز چندان موفق به جلوگیری از قتل‌ها و برقراری ثبات نشده‌اند.
XS
SM
MD
LG