لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

یونیسف: زندگی کودکان کره شمالی با تهدیدی جدی روبه‌رو است


یک فعال کره جنوبی عکسی از کودکان کره شمالی که با سوءتغذیه روبه‌رو هستند را در جریان یک راهپیمایی اعتراضی در سئول نشان می‌دهد
یک فعال کره جنوبی عکسی از کودکان کره شمالی که با سوءتغذیه روبه‌رو هستند را در جریان یک راهپیمایی اعتراضی در سئول نشان می‌دهد

صندوق کودکان ملل متحد در گزارشی تازه با ابراز نگرانی از جدی بودن خطری، که در پی خشکسالی اخیر در کره شمالی، زندگی کودکان آن کشور را تهدید می‌کند، خواستار اقدامی فوری برای حفظ جان آنها شده است.

صندوق کودکان سازمان ملل، «یونیسف»، ۱۷ تیر ماه، در بیانیه‌ای گفته است اسهال در میان شهروندان کم سن و سال کره شمالی، در مناطق بحران‌زده در پی خشکسالی، به طور آشکاری افزایش پیدا کرده است. همزمان معضل دسترسی به آب سالم و بهداشت عمومی، که پیشتر نیز چندان فراهم نبود، افزایش پیدا کرده است.

کره شمالی با خشکسالی گسترده‌ای روبه‌رو شده که می‌گوید در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

در عین حال یونیسف نگران آن است که شمار بالای کودکانی که سوءتغذیه دارند، بر عمق خطر تازه ناشی از خشکسالی کم‌سابقه، بیافزاید.

بنا بر گزارش‌ها، مطالعاتی در سال ۲۰۱۲ میلادی نشان می‌دهد که یک چهارم کل کودکان کره شمالی از سوءتغذیه رنج می‌برند.

خود سوءتغذیه به تنهایی، از نظر سازمان بهداشت جهانی، اصلی‌ترین عامل مرگ در میان کودکان است که در نیمی از موارد جان کودک خردسال را می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یونیسف می‌گوید کودکانی که در کره شمالی دچار سوءتغذیه هستند، مقاومت کمتری در مقابل بیماری‌های ناشی از آب و دیگر بیماری‌ها دارند.

خبرگزاری فرانسه نیز از قول دنیل تول، مدیر امور شرق آسیا در یونیسف آورده است که «وضعیت اضطراری‌ست. اما اگر همین الان، با انتقال نیازهای اولیه و موارد مورد نیاز، دست به اقدامی بزنیم، زندگی‌های زیادی را نجات می‌دهیم».

آقای تول هشدار داده است که تاخیر در انتقال مواد مورد نیاز، می‌تواند جان کودکان زیادی را به خطر بیاندازد.

با این همه یکی دیگر از مشکلات، انتقال کمک‌ها به کره شمالی، کشوری به شدت بسته و تحت تحریم، است.

مدیر امور شرق آسیا در صندوق کودکان ملل متحد می‌گوید در آن کشور برنامه‌ای خاص با هدف جمع‌آوری کمک برای کودکان نیز وجود ندارد.

با این همه یونیسف پیشنهادهایی برای انتقال کمک‌های فوری، مانند قرص‌های پالایش آب برای آشامیدن یا افزودنی‌های غذایی برای کودکانی که بیش از بقیه در معرض خطر هستند، ارائه کرده است.

XS
SM
MD
LG