لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

ایران از قصد عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل انصراف داد


همزمان با انتقاد شدید ایالات متحده از تلاش ایران برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ایران روز پنج‌شنبه اعلام کرد که درخواست خود برای کسب کرسی در این شورا را پس گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل روز پنج‌شنبه، ۲۰ تیرماه، اعلام کرد که کشورش از تصمیم خود برای کسب کرسی در شورای حقوق بشر کناره گرفته است.

سخنگوی هیئت ایران که نامی از او برده نشده دلیلی برای این تصمیم ارائه نکرده و تنها گفته است که این گونه کناره‌گیری در میان گروه‌های مختلف سازمان ملل «طبیعی» است.

پیشتر اعلام شده بود که ایران به همراه سوریه در تلاش است تا به عضویت گروه آسیای شورای حقوق بشر سازمان ملل در بیاید.

دیپلمات‌ها‌ی سازمان ملل که نخواستند نام‌شان فاش شود روز ۱۹ تیرماه گفتند که برای انتخابات شورای حقوق بشر سازمان ملل که قرار است اواخر سال جاری میلادی در نیویورک برگزار شود، ایران، سوریه، چین، عربستان سعودی، ویتنام، اردن و مالدیو از گروه آسیا، بر سر اخذ چهار کرسی این شورا رقابت خواهند کرد.

در همین حال تلاش‌های ایران و سوریه در این زمینه انتقاد شدید ایالات متحده را به همراه داشته است.

روزمری دی کارلو، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد، بیستم تیرماه گفت: «تلاش آنها برای پیوستن به شورای حقوق بشر نابه‌جاست، چرا که خود این شورا در حال حاضر در مورد نقض حقوق بشر و نیز سرکوب‌ها در سوریه از هر دو کشور در حال تحقیق است.»

همچنین رئیس ساز و کار دیدبان سازمان ملل متحد، که فعالیت‌های آن را رصد می‌کند ۱۹ تیرماه به این موضوع واکنش نشان داده بود.

هیلل نویر گفته بود: «کشورهایی که مردم خود را شکنجه می‌دهند و می‌کشند نباید اجازه پیدا کنند تا درباره حقوق بشر در سطح جهانی در مقام قضاوت قرار گیرند.»

اواخر سال جاری میلادی، کشورهای متقاضی برای اخذ ۱۴ کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل برای مدت سه سال، با یکدیگر رقابت خواهند کرد. کشورهای منتخب از ژانویه سال ۲۰۱۴ کار خود در این شورا را آغاز می‌کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل از سال ۱۳۹۰ احمد شهید را به عنوان گزارشگر ویژه در امور حقوق بشر ایران منصوب کرده است. احمد شهید تاکنون بارها در گزارش‌های خود از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده است.
XS
SM
MD
LG