لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

کشیش آمریکایی بازداشت‌شده در تهران، «آزاد شد»


این کشیش آمریکایی به خانواده‌اش گفته است که چهارشنبه بعد از ظهر با هواپیمایی ترکیه در لوس‌آنجلس خواهد بود. (عکس از وب‌سایت رسمی کشیش رومرو Exodus8one)
این کشیش آمریکایی به خانواده‌اش گفته است که چهارشنبه بعد از ظهر با هواپیمایی ترکیه در لوس‌آنجلس خواهد بود. (عکس از وب‌سایت رسمی کشیش رومرو Exodus8one)
بنا بر گزارش‌ها از ایران، یک کشیش آمریکایی که در برابر زندان اوین به بازداشت برخی نوکیشان مسیحی دربند اعتراض می‌کرد پس از ساعاتی بازداشت، آزاد شد و به سفارت سوئیس انتقال پیدا کرد.

این کشیش که ادی رومور نام دارد قرار است ایران را ترک کرده به آمریکا بازگردد.

کشیش رومر اعتراض خود را در مورد بازداشت و زندانی شدن سعید عابدینی، علیرضا سیدیان، مصطفی بردبار، فرشید فتحی، نوکیشان مسیحی و نیز محمدعلی دادخواه، وکیل برخی از آنها، در برابر اوین بر شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کرد.

در این ویدئو که بر یوتیوب قرار دارد، صدایی نامفهموم بر روی تصاویری قطعه قطعه شنیده می‌شود که در حال اعتراض به زبان انگلیسی‌ست. بعد با صدایی مفهوم‌تر شروع به توضیح دادن در مورد نزدیک شدن مامواران می‌کند.




به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این کشیش روز سه‌شنبه ۳۰ مهر ماه از سفارت سوئیس با خانواده خود تماس گرفته و با آنها گفت‌وگو کرده است.

این کشیش به خانواده‌اش گفته است که چهارشنبه بعد از ظهر با هواپیمایی ترکیه در لوس‌آنجلس خواهد بود.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در شرحی کوتاه در این مورد گفته است «ما نگران خبرهایی هستیم که از بازداشت یک شهروند آمریکایی در ایران حکایت دارند، اما به دلیل ملاحظات خصوصی، در این لحظه توضیح دیگری در این مورد نداریم».

رومرو بنیان‌گذار بنیادی‌ست که «Exodus8one» نام دارد.

این سازمان غیردولتی می‌گوید از مسیحیان و اقلیت‌های دینی در جهان حمایت می‌کند.

کشیش شاهرخ افشار، از کلیسای ایرانیان (در آمریکا) به روزنامه «گابریل ولی تریبون»، روزنامه‌ای محلی در ایالت کالیفرنیا، گفته است ماموران [هنگام اعتراض] از وسایل ویدئویی که همراه رومرو بوده گیج شده‌اند، اما برخوردشان با او محترمانه بوده است.

کشیش افشار می‌گوید آنها (ماموران) نمی‌دانستد او رفته تا اعتراض کند یا قصد ملاقات با کسی را دارد.

آسوشیتدپرس می‌گوید رومرو در سال ۲۰۰۸ نیز در چین بازداشت شده بود.

او در زمان المپیک بیجینگ (پکن) به چین سفر کرده بود تا به زندانی شدن پنج کنشگر چینی اعتراض کند. در آن زمان در اتاق خود در هتل محل اقامتش چیزهایی نقاشی کرده، بعد برای اعتراض بیرون رفته است که در میدان تیان‌ان‌من بازداشت می‌شود.

کشیش آمریکایی ۲۴ ساعت پس از بازداشت در چین، آزاد شده، در فرودگاه در هواپیما گذاشته شده و به آمریکا فرستاده شده است.

او سابقه بازداشت در خود آمریکا را نیز دارد.
XS
SM
MD
LG