لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۳

وضعیت تامین آب ۱۲ کلانشهر ایران «حاد» شده است


در حال حاضر آب در دست‌کم چهار شهر ایران جیره‌بندی شده است
در حال حاضر آب در دست‌کم چهار شهر ایران جیره‌بندی شده است
شرکت آب و فاضلاب خبر از حاد شدن وضعیت تامین آب نوشیدنی در ۱۲ کلانشهر ایران داده و مدیر عامل آن نیز از دستور رئیس‌جمهوری به اختصاص دادن اعتباری جداگانه، برای تامین آب شهرهایی که دارای مشکل هستند، گفته است.

خبرگزاری مهر هشتم خرداد ماه از حمیدرضا جانباز، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب ایران، «آبفا»، نقل کرده که طرحی در حال مطالعه است تا آب نوشیدنی از آب بهداشتی جدا شود.

به گفته آقای جانباز «سالانه در بودجه [دولت]، اعتباری برای شهرهای دارای تنش آبی دیده می‌شود که امسال با توجه به اینکه وضعیت تامین آب در ۱۲ کلان‌شهر حادتر شده است رئیس‌جمهوری دستور اختصاص اعتباری جداگانه برای تامین آب شهرهای دارای تنش آبی صادر کرده است».

پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر نیز، هفتم خرداد ماه از قول این مقام دولتی، در مورد تهران نقل کرده بود که «آبفا» برای تامین آب پایتخت مجبور است یا از جای دیگری آب بیاورد یا تغییری در سبک توزیع آب بدهد و شبکه‌های آب نوشیدنی را از آب بهداشتی جدا کند.

طرح جداسازی آب نوشیدنی و آب بهداشتی چندی است که از سوی مقام‌های دولتی ایران مطرح شده است.

هفته گذشته وزیر نیروی دولت حسن روحانی نیز از مطالعه آن خبر داده و گفته بود «امیدواریم این طرح را طی چهار سال آینده عملیاتی کرده و یا دست‌کم زیرساخت مناسب را برای این کار فراهم کنیم».

بخشی از مشکل آب، برای نمونه در پایتخت، به گفته مدیر عامل آب و فاضلاب ایران، افزایش جمعیت آن است. این در حالی است که رهبر ایران به تازگی دستور داده است تا برای افزایش بیشتر جمعیت این کشور تمهیدات و سیاست‌هایی در نظر گرفته شود.

موسسه «صلح ایالات متحده» در گزارشی که سال گذشته میلادی منتشر کرده بود، از پایان یافتن ذخایر آب ۱۲ استان ایران در پنج دهه پیش رو خبر داده بود.

در گزارش این موسسه، خطر ناشی از مسائل زیست‌محیطی در ایران از منازعات سیاسی داخلی و دشمن خارجی، «به مراتب بیشتر» ارزیابی شده بود.

علاوه بر همه اینها سال‌هاست که با فرا رسیدن فصل تابستان و گرما، تامین آب با مشکلاتی بیشتر نیز روبه‌رو می‌شود.

روز هشتم خرداد ماه محمد پرورش، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفته بود، شهروندان پایتخت تا پایان اردیبهشت ماه به جای صرفه‌جویی در مصرف آب، دو و نیم درصد نیز بیشتر استفاده کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG