لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

ظریف: هولوکاست افسانه نیست، جنایت است


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگویی با برنامه «این هفته» شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی در آمریکا، با «نسل‌کشی» و «جنایت فجیع» نامیدن هولوکاست، گفت آنچه به عنوان «افسانه» در سخنرانی‌های رهبر ایران ترجمه شده، اشتباه در درک و برگردان فارسی به انگلیسی‌ست.

ظریف در این برنامه که روز یک شنبه هفتم مهرماه پخش شد، گفت خودش در این مورد با رهبر ایران گفت‌وگو کرده است؛ «او (آیت‌الله خامنه‌ای) کشتن انسان‌های بی‌گناه را محکوم کرده است».

آقای ظریف گفته است «ما کشتن انسان‌های بی‌گناه را محکوم می‌کنیم، چه به دست آلمان نازی انجام شده باشد چه در فلسطین».

وزیر خارجه ایران گفته است «هرگز نباید اجازه داد که [هولوکاست] دوباره اتفاق بیافتد، اما جنایت نباید دست‌آویزی برای این‌باشد که ۶۰ سال حق فلسطینی‌ها پایمال شود.»

رهبر ایران پیشتر به موضوع هولوکاست پرداخته بود و سخنان او نیز در وب‌سایت دفترش به فارسی و زبان‌های دیگر منتشر شده‌اند؛ او در یکی از سخنرانی‌های خود در سال گذشته -بنا بر آنچه به‌طور رسمی منتشر شده است- گفته بود «در بسياری از کشورهای غربی، کسی جرات نمی‌کند واقعه مجهول‌الحال هولوکاست را زير سؤال ببرد. چگونه است که در اين مواقع، آزادی بيان محلی از اعراب ندارد اما اهانت به اسلام و مقدسات اسلام تحت عنوان آزادی بيان، آزاد است؟»

در سخنرانی دیگری نیز سال ۱۳۹۰ و در دیداری که با اعضای مجلس خبرگان داشته -بنا بر آنچه به طور رسمی منتشر شده- گفته بود «در یک کشوری کسی به ‪'‬افسانه‌ی هولوکاست‪'‬ اعتراض می‌کند، می‌گوید من قبول ندارم. او را زندان می‌اندازند، محکومش می‌کنند که چرا یک حادثه‌ی پنداریِ تاریخی را انکار می‌کنی. حالا گیرم پنداری هم نباشد، واقعی باشد، خیلی خوب، انکار یک حادثه‌ی واقعیِ تاریخی مگر جرم است؟»

آقای ظریف در مورد انتشار گفته‌های رهبر ایران در وب‌سایت (انگلیسی) دفتر رهبری جمهوری اسلامی گفته است «با آنها صحبت می‌کنم».

هولوکاست که در سال‌های پیش، در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، به یکی از موضوعات جنجال‌برانگیز در مورد ایران تبدیل شد، نه تنها به سخنرانی‌های رهبر ایران که به گفته‌های رئیس‌جمهوری سابق این کشور نیز باز می‌گردد.

آقای احمدی‌نژاد هولوکاست را افسانه خوانده بود و دولت او در این مورد نشست و کنفرانسی نیز در تهران برگزار کرده بود.

این گفته‌ها سبب شد تا مقام‌های اسرائیلی با اشاره به آن و نیز برنامه اتمی ایران، که تل‌آویو آن را نظامی عنوان کرده است، جمهوری اسلامی را متهم به فراهم کردن زمینه برای ایجاد هولوکاستی دیگر کنند.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، این موضوع بار دیگر به مصاحبه‌های شبکه‌های آمریکایی با مقام‌های ایرانی بازگشته است.

در گفت‌وگویی که شبکه خبری سی‌ان‌ان با رئیس‌جمهوری ایران داشته نیز موضوع افسانه نامیدن «هولوکاست» در ایران در پرسشی مطرح شده بود که آقای روحانی در پاسخ به آن گفته بود «تمام جنایات صورت گرفته در تاریخ علیه بشریت از جمله اقدامات نازی‌ها علیه یهودیان و دیگران را محکوم می‌کند».

وزیر خارجه ایران در این برنامه تلویزیونی در روز یک‌شنبه در مورد برنامه اتمی تهران می‌گوید «ما می‌دانیم که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست».

او افزوده است که ایران به آن درجه از اورانیوم که برای ساخت سلاح هسته‌ای کاربرد دارد، نیازی ندارد.

وزیر خارجه ایران می‌گوید آنچه تا کنون رخ داده گام‌های نخستین برای حل و فصل مسائل دو کشور است؛ «ما باید در این راه قدم برداریم تا بدگمانی‌ها از میان برداشته شود. گام‌های مشترکی که هر کدام از طرف‌ها باید بردارند تا دیگری بپذیرد که هدفش مثبت و برای آینده‌ای بهتر برای همه ماست».

با روی کار آمدن دولت جدید، تهران از «تعامل» و از بین بردن بی‌اعتمادی‌ها در مورد برنامه اتمی خود سخن گفته است.

نخستین سفر حسن روحانی و هیئت همراه او به نیویورک برای شرکت در نشست عمومی ملل متحد نیز بیش از هر چیز بر همین محور استوار بود و مقام‌های دولتی بر «تعامل» و شفاف‌سازی برنامه اتمی جمهوری اسلامی تاکید کردند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، پیش از بازگشت از نیویورک در اقدامی بی‌سابقه طی سه دهه گذشته، با رئیس‌جمهوری آمریکا، تلفنی گفت‌وگو کرد.

اندکی پیش از آن نیز محمدجواد ظریف، برای نخستین بار، با جان کری ‌همتای آمریکایی خود در نشست اعضای ۵+۱ و ایران، گفت‌وگو کرد.

پرونده اتمی ایران از شورای عالی امنیت ملی ایران به وزارت خارجه انتقال پیدا کرده است و رئیس‌جمهوری ایران بر یافتن راه‌حلی بین «سه تا شش ماه» برای حل این مسئله تاکید کرده است.

غرب ایران را متهم کرده که در پی برنامه اتمی خود اهدافی نظامی را دنبال می‌کند، آنچه تهران همواره رد کرده است. با این همه پرونده اتمی ایران در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد به دلیل بدگمانی‌ها و نیز سیاست دولت پیشین در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم‌های بین‌المللی را برای ایران به بار آورد. علاوه بر این‌ها کشورهای غربی نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه تهران وضع کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG